06 Oktober 2006

Pembaziran saat Ramadhan

Day 12



:: Lambat pergi keje sebab terlalu letih dan perut meragam :: Teruskan buat hujahan yang belum siap :: Sejak semalam, sahabat aku sorang ni asyik sakit perut (katanya gastrik) dan beriya-iya minta aku doakan untuknya sihat. Hmm, bila orang minta camni, ia dah jadi amanah plak untuk aku doakan. Semoga Allah makbulkan doa orang-orang yang mendoakan kesejahteraan sahabatnya :: On the way back, while crossing the street, I met two couples, the men are malays and the women are orang putih gitu. I'm of no view that they are married couples. Muka pun budak-budak lagi. Siap gaya berlagak je bawa minah omputih tu. Holding hands to show their great loves la kononnya. I've tried to think positive but my wise don't say so. So, what? Bebasnya hidup..erm, bulan Ramadhan plak tu. Tell me if you can rationalize it okay (open for suggestion) :: Letih betul la badan, macam biasa Kiamat Sudah Dekat tengok aku :: Imam baru kat masjid. Sedap bacaannya. Lagunya bukan main lagi. Imam baca ,"Wahai orang-orang beriman, jangan kau haramkan apa yang dihalalkan kepadamu dan janganlah bertindak melampau, sesungguhnya Allah tidak menyukai golongan yang melampaui batas." Hah, kalau dibolehkan beli dan makan makanan jelas halal (yang dibeli di bazaar Ramadhan), janganlah nak menghalang atau mengharamkan plak orang pergi membeli (kalau la ada orang camni..entah tak taulah ada ke tak?). Cuma yang nak kena ingat kat sini, jangan melampau beli makanan sampai terbazir. Tak gitu? Uishh.. perut kita ni bukannya boleh masuk makanan satu kontena, jadi makanlah berpatutan. Duit yang jimat tu boleh beli baju raya plak.Hehe. ::

Memang betullah kata-kata sahabat ofis (buat masa ini), Ridwan tu dayus. Eh, sape yang tak tengok kisah Qaseh mungkin tak tahu. Sori. Walaupun camtu, aku masih merasakan ada sebab dia jadi macam tu. Sebelum tengok cite ni, aku tertarik pasal Akta Bahasa Kebangsaan yang hendak dipinda dengan memasukkan klausa mengenakan denda RM1000 kepada pemilik iklan yang tidak mengikut disiplin bahasa yang betul. Tahniah Rais Yatim atas keprihatinan anda. Makcik aku keje DBP dan pernah aku tanyakan soalan "mengapa tidak diambil tindakan kepada pemilik-pemilik iklan yang merosakkan bahasa?" pada tahun 2001 tetapi dia hanya menjawab DBP tiada kuasa. Hah, apa lagi selepas ini bolehlah saman. Bagus macam ni. Opss, dalam blog ni kenapa tak jaga disiplin bahasa? Ok, jawapannya camni. Aku merasakan ada sesentengah entry perlu betul-betul menjaga disiplin tu tapi sesetengah lagi menggunakan bahasa pasar. Bahasa yang menjadi bualan. Sebab aku rasa semacam berbual kalau tulis dalam entry camni. Terpulanglah, yang penting untuk urusan rasmi atau penting, penggunaan bahasa memang perlu dijaga. Hidup Bahasa Melayu!

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular