header-photo

Mencari untung Ramadhan

Day 9

:: Sedondon pakaian budak chambering hari ni kecuali seorang, serba coklat, sayangnya takde kamera :: Pulang dari pejabat, terpegun tengok perempuan bawa motosikal depanku. Mencilok sana sini, sambil sempat mengambil telefon dari poket seluar (tangan kanan masih pegang pemulas), di celah-celah kereta. Hmm, kasut tumit tinggi pulak tu :: Ada sorang lagi perempuan aku terjumpa di bulatan Kg. Pandan, skuterpink. Yang ni sangat sopan di jalanraya (bahkan orangnya macam sopan..hehe) tak cilok pun. Di kakinya (kan skuter ada ruang sket kat kaki) diletakkan beg barang (mcm baru lepas shopping). Dua keretamenghimpit dia, aku pulak yang risau, nasib baik dia orang yang tenang (walaupun kaki dah gelabah sketsebab tempat untuk dia letak kaki kan dah sempit, jadi macam nak terjatuh plak nampak, kaki dia dahnak dijejakkan ke jalan). Tapi semuanya ok. :: Dua perempuan yang berbeza kan, kata orang perempuanyang pandai bawa motosikal di kl ni adalah perempuan yang sangat berdikari (setuju?) :: Imam baca malam ni ,"wahai orang-orang beriman, sesungguhnya solat itu telah ditetapkan masanya", jadi kita kenalah peka sikit pasal waktu solat tu dah masuk. Kekadang tu kita sengaja lewatkan solat, mentang-mentangmasa itu agak panjang (terutama Zohor dan Asar).Ish ish ish kena berubah ni ::

Dekat dengan bazaar yang jual popia pak ya tu (pernah aku ceritakan dalam entry lepas), ada kedai motosikal.Aku pergi tukar tayar, pandai tak diorang ni. Aku nak tayar FKR (murah) tetapi diorang tak check awal-awal.Dah siap keluarkan tayar aku yang botak tu, baru diorang cari. Dah takde, jadi terpaksa beli yang mahal sket, jenama DUNLOP (berbaloilah kann..). Cina memang pandaila cari untung. Kita Melayu pandai tak? Pandai gak tapi kita ada halal haram, kita kena jujur, kita kena beritahu awal-awal apa yang ada dan apa yang tidak (ke malas?), kita tak boleh terlalu menekan customer (betul ke? selalu je orang melayu jual barang lebih mahal), buat keje mesti sehabis baik (tapi tak dapat tandingi servis orang cina lagi).. semua ini masih teori, praktikalnya??? (anyway, tak semua macam ni)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...