header-photo

Bedah buang geraham bongsu

Mula-mula aku berasa sakit yang tak tertahan pada geraham bongsu yang dah lama di menyempit di hujung rahang kanan. Memang malam itu langsung tak dapat tidur. Jadi, keesokannya terus bergegas ke Klinik Kesihatan Taman Ehsan, Kepong seawal 7.30 pagi.

Kes ini perlu dirujuk ke Hospital Selayang, kata doktor pakar restoratif. Dibuatkan temujanji dengan pakar bedah di hospital itu sehari sebelum Aidilfitri 2013. Hasilnya, beginilah x-ray kedudukan gigi geraham bongsu.


Tengoklah bulatan merah itu. Geraham bongsuku tumbuh melintang 90 darjah. Sebelum sakit, setiap kali selepas makan aku terpaksa gunakan round thread floss untuk keluarkan cebisan makanan yang tersembunyi di celahan antara geraham besar dan geraham bongsu.


Ingatkan sesudah x-ray terus dibuat pembedahan, rupa-rupanya hanya diberikan ubat tahan sakit yang boleh kurangkan rasa sakit. Dan dipesan agar jaga kebersihan kawasan geraham itu dengan floss tadi juga kumur Listerine. Lagi 2 minggu barulah pembedahan boleh dibuat. Mujur cepat, biasanya kata doktor makan masa sebulan atau dua untuk giliran.

Sebab apa perlu bedah? Sebabnya kedudukan geraham itu tak berikan sebarang fungsi pun. Jadi, gigi itu tak perlu. Selepas beraya sakan selama 2 minggu lebih, tibalah masanya untuk pembedahan. (Tak dapat tangkap gambar sebab tiada teman).


Inilah hasil pembedahan selama sejam. Aku disuntik dengan local anaestetic (LA) yang mengakibatkan rasa kebas sebelah kanan. LA adalah bius setempat, dan aku sedar sepanjang pembedahan dibuat. Kalau tanya apa aku rasa, memang aku tak rasa apa-apa. Tiada apa perlu ditakutkan.

Gusi dibelah sedikit dan geraham itu dipecahkan agar dapat dikeluarkan semuanya. Uniknya gigi aku, rupa-rupanya akar gigi aku bengkok secara semulajadi. Jadi, kepakaran doktor bedah mulut ini sangat penting agar akar tidak patah dan tertinggal dalam gusi.

AMARAN UNTUK BACAAN SELANJUTNYA:
GRAFIK DI BAWAH BOLEH MENGGANGGU EMOSI ANDA :)




Inilah gusi yang telah dibedah. Darah masih keluar sekitar 4 jam selepas pembedahan.

Pada hari kedua, darah sudah tiada tapi terluka kembali bila mengunyah dengan bukaan rahang yang besar.

Ini gambar dekat kesan bedah di hujung rahang kanan aku. 

Ini kesan daripada pembedahan. Bengkak yang tidaklah sakit pun. Bezakan dengan pipi kiri. Hampir seminggu juga bengkaknya.

Nampak kan beza gusi kanan dan kiri? Jika diperhati betul-betul memang geraham bongsu yang dibuang itu tak ada tempat nak tumbuh normal. Jadi, redhakanlah pembedahan dibuat.

Pada hari ketiga mencemaskan aku sekejap. Kelihatan dinding sebelah dalam pipi dan hujung gusi mempunyai tompokan putih seperti ulser. Tapi tak sakit pun..

Kelihatan tompokan putih menghilang sedikit. Lega rasa hati pada hari keempat.

Pada hari kelima, aku dok terasa benang pula. Yang nampak kuning itu, adalah tali benang jahitan. Rasa rimas sekejap tapi tak ganggu apa pun.

Nampak tak tompokan putih dah hilang? Belahan itu pun seperti merapatkan diri sesama mereka.. baguslah dah muafakat.

Cukup seminggu, aku ke hospital semula untuk cabut benang jahitan. Sakit tak? Tak rasa apa-apa langsung. Serius. Tahniah doktor pakar!

Maka, berakhirlah sudah kesengsaraan gusi aku. Walaupun selepas benang dikeluarkan, ada lagi rasa seperti bengkak dan sakit-sakit kecil. Tapi tak lama sangat, adalah sekitar 3 hari lagi. Sakit pun tak rasa sangat sebab doktor dah memang sediakan ubat tahan sakit yang memang aku konon nak tahan, tak nak makan (doktor kata makan kalau sakit je), tapi akhirnya terpaksa makan juga setiap hari. Kalau tak makan, aku sakit sampai ke kepala. Normal kata doktor.

Inilah ubat yang disediakan hospital buat aku.


Ubat tahan sakit pink hanya dimakan jika sangat-sangat sakit. Aku makan pada hari pertama saja. Hari-hari lain makan ubat putih tu.

Kini sudah 3 minggu berlalu, dan aku kembali bebas mengunyah makanan seenaknya. Bagi mereka yang takut, buang sajalah perasaan itu sebab menahan sakit itu lebih pedih daripada kesakitan sementara sekadar 2 atau 3 minggu.

Sejak asyik jumpa doktor gigi ini, aku jadi seronok pula nak jumpa doktor gigi. Lepas ini nak pergi scaling pula la. Jom!

Dan yang lagi best ialah aku penderma darah lebih 20 kali. Rawatan aku adalah percuma selama 2 tahun di mana-mana hospital kerajaan. Boleh masuk wad dua percuma juga. Satu sen pun tak payah bayar. 


p/s: Rupa-rupanya peralatan hospital kerajaan semakin baru dan canggih.






32 ulasan:

Nida Shaari berkata...

macam musim pulak orang buang gigi bongsu..

Minggu lepas kawan akak buat kat HKL.. amik GA, sebab kena buang 4 batang serentak..

Dia kata servis superb

Sahalfikri berkata...

Itulah servis di hospital kerajaan semakin baik. Akak masih di Bangkok? Apa cerita terkini di sana?

Nida Shaari berkata...

Kakak dah balik Malaysia hampir setahun.. hehehe.. baby pun dah 8 bulan wooo..

Tapi yang kakak tau terkini Bangkok banjir lagi tahun ni.. Alhamdulillah tahun lepas sewaktu kakak kat sana tak berlaku bencana ni..

Tanpa Nama berkata...

saya pon bru semnggu buat kt spitl krjaan..ok jer servis..pasni nk kna jmp utk buang benang jhtn plk.

tiehashah berkata...

Sepatutnya saya kene cabut gigi bongsu tu 2010 tapi last2 xbuat sebab konon2 xbaik after 2 week.tp sekarang sakit gigi datang lagi

Nora Karim berkata...

hari tu pun husband saya buang geraham bongsu... dia rileks je... saya yang seriau tgk... huhuhu

Tanpa Nama berkata...

Ade sakit tekak x??? Ssh nk menelan ke??? Sy bru buat smlm...sakit tekak sgt...ade solution x???

SITI NOOR JUSMILA Aziz berkata...

kalu pegi hospital kerajaan..kena charge brapa ye utk pembedahan??

Sahalfikri berkata...

Maaf ya ramai yang komen tak dijawab. Saya lama tak semak.

1) Jikalau dah rasa sakit dan kemudian hilang, takpe. Tapi kalau asyik berulang begitu, eloklah jumpa doktor.

2) Takde pula sakit tekak. Menelan ok saja cuma rasa tak selesa sikit sbb makan kunyah sebelah. Ada solution water disediakan untuk berkumur. Air itu untuk cuci tempat luka, tak sakit pun, mcm listerine.

3) SITI NOOR: Saya tak pasti berapa caj sebenar sebab saya penderma darah yang dapat perkhidmatan percuma di hospital kerajaan.

Mrtakky Wacky berkata...

sedang baca pengalaman hang.. aku tgh menderita saki ni hahahha

Cik Pensil berkata...

Waiting for my turn.. Huhu.

Tanpa Nama berkata...

nak tya ni Gg geraham bungsu saya tak sakit tp gusi da bengkak..btl ka x sakit?tak rasa apa pun..sb dgr pkataan operate je pn..da nik seram..

Tanpa Nama berkata...

nak tya ni Gg geraham bungsu saya tak sakit tp gusi da bengkak..btl ka x sakit?tak rasa apa pun..sb dgr pkataan operate je pn..da nik seram..

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullilah....sengsara sy pun dh berakhir..now hari ke-4 selepas bedah graham bongsu..serius ms bedah tu x sakit..cume rse lenguh rahang jer sbb kena nganga lama gara2 akar gg sy yg kuat..tp dh nma pun doc pakar..lastly bjya jgk..sy still bengkak lg muka nie tp x sakit..dh tnjuk tnda2 surut bengkak..tp tu lah...sy asyik lapar jer..mybe sbb x rse nikmat mkn kan..seksa jgk asyik pedih perut..rndu nyaa nk makan...doakan sy cpt2 sembuh yer...cerita blog nie mmg bg sy kekuatan dn smngat nk buat pmbedahan gg graham bongsu..sbb sblm tu sy sgt takot dn nerves....hehehehe!!rupenyer xde ape pun...rileks jer...pasnie hooreyyyyy xde sakit gg lg...merana siang mlm hoiii azab tau!!!

Tanpa Nama berkata...

Sy buat g hsptl gov di bahagian pakar...klinik gov yg biasa x boleh buat prosedur nie krn tiada alatan yg mncukupi dn bkn pakar..
Cas rm50 /sebtg..berbaloi lah..jimat pun jimat dr g private abis smpai rm200-350 tp pas bedah still sama jgk rse nyer dgn bdah kat gov..still akn bengkak jgk..hehehe!!
Hari pertama hngga hari ke-3 lps bedah sy jgk rse sakit bile nk menelan..tp skrg dh hari ke-4..rse sakit telan tu ilang tibe2..mybe jgk sbb effect dr tmpt bedah tu..kan hmpir dgn area tekak..so sapa yg thn tu..akn rse x selesa bile nk telan...korang yg mna dok tangguh2 nk pegi bedah tu..baik pegi ajer..serius..peralatan kat hsptal gov skrg sume canggih manggih dah. Jakun lah kejap ms mule2 sy tgk..sume main tekan2 ujung jari jer...nk bedah jer guna doc pakar...hehehe!!servis pun ok..bile dh ada appointment ms menunggu x lama...now sy dh boleh tdo mlm dgn lena...wlupun muka still bengkak mcm org kemam bola golf tp sy still boleh buat keje spt biasa..urus umah n anak2 pun xde maslah..cume segan jer nk kuar umah g mna2 dgn muka kembong nie. Hahahhaahahaha!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya trauma dengar perkataan operate ni

Tanpa Nama berkata...

Salam. Nak tnye. Lepas operate ade masalah xleh buka mulut x? Sy dh hari ke4 tp still xleh buka mulut luas. Paling luas pn 1jari je

Izzan berkata...

Cari2 info terjumpa entry ni...ha3 sgt berguna...tuk sy yg bakal operate gigi bongsu...pg hospital gov jgk...tgh tggu ope. date.....doc suggest 4 gigi atas bwh skali cabut cz gigi bongsu sy baring 90' dua2 so advice cabut atas skali.... tq for good info =)

Izzan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Abdul Halim Abdul Latiff berkata...

Oh tq for sharing

Abdul Halim Abdul Latiff berkata...

Oh tq for sharing

Abdul Halim Abdul Latiff berkata...

Oh tq for sharing

Farah Nabilah Ahmad berkata...

Lepas ni saya pulak.. hohho.. nasib baik ckp x sakit.. due 2 belah pulak tu tumbuh senget.. --' redhakan jelah..

Sahalfikri berkata...

Cik Pensil: Bagaimana sekarang? Dah ok kan?

Tanpa Nama: Memang betul, di hosp/klinik govt. sekarang byk dah bagus. Harga pun jauh beza murah.

Izzan: Wah sekali 4 batang.. Takpe, sabarlah untuk keselesaan masa depan. Dah dapat date ke?

Abdul Halim: Sama2.

Farah: Memang tak sakit sebab dah bius. Kata doktor, yang jadi sakit tu sebab ada saraf gigi. Bila dah buang takde la saraf, takde la sakit :)

yani ella berkata...

Saya baru buat dekat private hospital , RM850 untuk sebatang gigi ... takut nak buat dekat gov hospital sebab doc gg tu cakap gg saya ni dekat sangat dengan urat saraf .. kemungkinan boleh cederakan urat saraf tu ...

Sekarang ni tengah tunggu buka benang je .. tapi seriau la , sakit x ye?

Sahalfikri berkata...

Buka benang tak rasa apa juga. Maksudnya tak rasa sakit, benang tu rasa. Hospital kerajaan dalam kes saya, Hospital Selayang pakarnya hebat dan peralatan semua dah canggih. Tak mengapa buat di mana pun, asalkan sakit kita sembuh dan lega. Selamat ya nanti.

Nurul Farhana Ishak berkata...

Aslm...
Sy ade cabut jgk...
Charge x la mhl cam klinik swasta...gov cuma rm50 jer.

Mmg btl..skrg servis kat hos gov mmg bagus..doc pakar pun dh ramai...hrp jgn tkt yerr...mmg sakit lps buat...tpi ubt tahan sakitkn ade

ajuera berkata...

Rm50 pembedahan utk 1 gigi bongsu.

AMER MOHD berkata...

Sy bru lpas buat..ok la..xsakit sgt cuma pipi bengkak skit..ubat tahan sakit cuma mkn skali ja..

Unknown berkata...

Saya baru buan gigi bongsu 5 hari lepas..pagi ni tadi saya lihat area jahitan tu ada lubang..normal ka ini??

Unknown berkata...

Saya baru buan gigi bongsu 5 hari lepas..pagi ni tadi saya lihat area jahitan tu ada lubang..normal ka ini??

Sahalfikri berkata...

Unknown: Saya bukan doktor tapi ikut pengalaman saya, memang nampak seperti berlekuk lubang pada gusi itu. Tapi lama2 nanti dah tak berlekuk. Ok dah sekarang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...