17 Oktober 2006

Kesedihan Ramadhan

Day 24

:: Dock brief tiada yang menarik melainkan terpaksa tunggu kes ditangguh sementara (stand down) sebanyak dua kali. This is my first time mitigating for the accused :: Zohor dengan hadis menarik tentang kalaulah manusia ini diberikan dua bakul emas, nescaya dia akan meminta untuk emas yang ketiga. Kata ustaz tu, ini memang tabiat manusia tak pernah cukup. Maka, hendaklah kita merasa kaya dengan apa yang kita sudah ada. Itu akan membuatkan kita redha dengan takdirNya :: Pergi seminar undang-undang jenayah, mengantuk, habis jam 6 lebih, tension :: Sedihlah Qaseh hari ini ::

Peliklah aku malam ni, semalam aku cite pasal imam yang aku 'tak suka'. Malam ni pulak lepas Isyak, aku keluar dan menaiki motosikal mencari surau Taman Maluri (sebab rasa tak seronok nak solat - maybe my mindset was wrong in the first place). Sampai saja surau, memang aku dah rasa ok balik. Kena pulak (this is my first time kat sini) imamnya ialah seorang yang buta tapi hafal quran. Subhanallah, memang seronok solat tarawih malam ni.

Qaseh rupa-rupanya berkorban untuk anak-anak dengan sanggup mengaku dia yang mengedar dadah sedangkan itu milik suaminya. Sebagai pencinta drama dan filem melayu yang bermutu (kalau tang ntah apa2 macam labuna labuni tu, taklah), aku masih merasakan pengarah perlu buat research dulu sebelum drama dijalankan. Camnilah cara orang Barat buat cerita. Nampak real sebab it is the same with the reality. Macam itulah yang kita nak.

Ni yang nak kritik membina sket. Adalah tidak logik satu perintah Mahkamah agar hak penjagaan anak-anak diberikan kepada suami tanpa isteri tahu menahu pasal isu ini. Takkan tiba-tiba datang perintah? Dari segi prosedur mahkamah pun, ada sebutan kes dulu supaya pihak satu lagi (isteri) tahu apa permohonan pihak pemohon (suami). Kemudian, pembuktian pula akan berlaku dalam mahkamah, dengan memanggil saksi-saksi dan bukti-bukti dikemukakan. Bukan bermakna proses ni kena ditunjukkan dalam drama, tapi janganlah sampai menampakkan kebodohan seorang peguam dan mahkamah dengan scene tiba-tiba ada perintah mahkamah. Ingat apa? Boleh jual beli ke perintah? Bila tengok Ridwan tu sain dokumen mohon hak penjagaan tu, nampak seolah-olah peguam tu punya kuasa memerintah mahkamah keluarkan perintah. Woit, itu baru permohonan la. Huh, tak puas hati aku.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular