25 Januari 2007

Terlalu Istimewa


Lepas Adibah Noor memenangi Anugerah Juara Lagu 2006, aku terus menaip entry ni. Sebabnya aku tertarik dengan cara persembahan dan lirik lagu juga penghayatan lagu 'Terlalu Istimewa' tersebut, yang sememangnya layak untuk menang.

Permulaan persembahan dengan bacaan terjemahan ayat Quran dalam surah Al-An'aam ayat 14 (seperti yang dikatakan si kecil itu) membuatkan aku awal-awal lagi dah tertarik. Lagipun lagu ini berkenaan betapa istimewanya seorang anak. Lalu, aku terus membuka tafsir quran mencari kembali ayat tersebut.

Malangnya aku tak jumpa ayat yang budak tu baca. Mungkin dia tersilap sebut surah atau ayat. Ini yang membuat aku terkilan sikit sebab mesejnya sangat baik apabila dimulakan dengan ayat Quran tetapi apa yang disampaikan silap.

Bukan apa, aku terfikir kalau-kalau dengan mendengar lagu itu, dan intro budak kecil tu, mungkin membuatkan orang tertentu insaf atau tertarik, lalu membuka al-Quran, untuk membaca ayat yang sebenarnya, dan cuba membaca rentetan kisah yang digambarkan Allah di dalam al-Quran, sehingga membuatkan.. mungkin remaja, tak berani untuk menyebabkan lebih ramai anak-anak kecil terbunuh, dek kerana keterlanjuran dalam kehidupan sosialnya.

Sayang kan kalau begini. Bukan mudah untuk menyampaikan satu mesej yang sangat bermakna melainkan daripada bidang seni sebegini kerana audiennya lebih ramai berbanding audien dalam program keagamaan seperti ceramah dan forum.

Semoga apa yang aku coretkan ini pun dibaca oleh pejuang seni. Yelah, mungkin aku juga silap dalam apa yang aku fikirkan. Juga mungkin sebenarnya aku tersilap dengar ayat yang budak kecil tu cakap. Juga agaknya teori aku ini tak mungkin terjadi, kerana audien lebih suka pada alunan, bukannya mesej yang disampaikan, habis dengar, terus habis.. langsung tak lekat dalam hati. Tak tahulah kann.. so, should you respond to me.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular