header-photo

Bersediakah kita?


Ibu ayah dapat sms tergempar. Adik ayah dimasukkan ke wad Hospital Alor Setar, Kedah. Sakit tenat akibat barah. Semalam, ibu dan ayah bergegas ke Kedah naik bas. Aku doakan ibu ayah selamat sampai. Alhamdulillah, pakcik sambut dan bawa ke hospital.

Sms (forwarded by my bro) :

Adik ada britahu ibu.sskali2 kn.mkcik asma tgh nazak ne.ayh ajr mgucp.britahu adik dn a suhail

Sms (from ibu) :

Adik ayh dh mningl dunia jm 8.40mlm

Innalillahi wainna ilaihi rajiun.. dari mana kita datang, ke sana jualah tempat kembali. Semoga Allah mencucuri rahmatNya ke atas makcik saudaraku.

Semoga dengan pemergiannya dapat mengingatkan kita tentang betapa singkatnya hidup. Kita tak tahu bila kita dijemput pergi. Ada yang tak sempat lahir, sudah mati, tapi kita terus hidup. Ada yang mati sewaktu umur bayi dek demam panas, kita masih diberi nyawa hidup. Ada yang jatuh bas waktu sekolah rendah dan mati, tapi kita masih diberikan nafas. Ada yang mati dilanggar kenderaan sewaktu berumur belasan, tapi kita masih diberikan nyawa. Ada yang mati saat umur 20-an sewaktu berbaring, tapi kita Allah panjangkan umur. Ada yang mati waktu umur tua atau sangat tua, tapi kita? Sejauh mana kehidupan kita sehingga 20-an ini mampu menyebabkan Tuhan menyelamatkan kita daripada azab kubur dan akhirat? Teruskan perjuangan...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...