header-photo

Mendidik diri bersabar

Sebelum aku ke kelas, aku ke Pertandingan Joran 2007 dekat Taman Tasik Titiwangsa. Penuh sekeliling tasik tu dengan ribuan pemancing. Macam-macam aksi dan kerenah yang menghiasi pagi itu.

Bukan semua orang boleh memancing. Satu sifat yang sangat aku kagumi ialah kesabaran. Bukan sejam dua, kekadang tu sampai 4-5 jam baru dapat seekor ikan. Ada juga yang berjam-jam pun tak dapat ikan langsung.

Teringat pengalaman di Pulau Krismas, Australia dulu. Aku ikut sorang ustaz tu memancing di laut dalam. Memang seronok dan mendidik kita erti kesabaran sambil menikmati keindahan ciptaan Tuhan.

Pandang ke bawah, air jernih, boleh nampak ikan berenang-renang berhampiran kita, tapi mata kail masih belum mengena seekor pun. Entah-entah ia tahu kita nak pancing ia. Alhamdulillah, setiap kali ke laut, kami akan pulang dengan sekurang-kurangnya 4 ekor ikan (tak ingat nama sebab ikan tu jarang ada kat Malaysia).

Ustaz tu cerita, ada yang terlalu sabar untuk dapatkan ikan, sehingga solat zohor dan asar ditinggalkan. Sabar.. memang sabar.. tapi bila difikirkan balik, apa punya sabar camtu? Diorang ni jawab, macamana nak solat, takkan nak balik ke pantai kemudian ke laut semula?

Hmm.. mungkin dia tak tahu boleh solat atas bot. Macam aku dengan ustaz, naik sampan kecil, mungkin susah nak solat, tapi kitorang memang dah bajet lepas subuh ke laut dan balik sebelum asar, takde la masalah. Tapi yang bermasalah ni semuanya bot-bot besar, kalau diorang nak solat atas bot pun, bot takkan terbalik punya.

To be rational, I said ,"Mungkin diorang belum faham atau tak tahu pasal solat atas bot kot.." Yelah, masalah kiblat etc. Bagi sesape yang nak pergi memancing macam ni, pergilah jumpa ustaz dulu, tanyakan pendapat camana nak solat atas bot. Usaha mesti ada, ini tidak, kekadang tu asyik cari alasan je..

*gambar aku tu waktu tangkap udang pada tengah malam di Pulau Krismas

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...