header-photo

Padah mempermainkan agama


Aku terima berita tentang seorang janda yang ingin bernikah dengan seseorang di negara jiran. Okla sebab dia dah dapat kebenaran kahwin daripada Jabatan Agama Islam. Cuma masalahnya, dia tidak berterus terang mengatakan bahawa dia sebenarnya masih dalam ikatan perkahwinan dengan suami keduanya. Dia menggunakan sijil cerai dengan suami pertama untuk menyatakan bahawa dia janda.

Sebagai seorang yang tahu serba sikit pasal hukum Islam dan undang-undang syariah ni, aku pun nasihat la. Aku cakap dia kena beritahu betul-betul. Rasa bersalah pula kalau aku tak ceritakan kesannya. Tapi, dia tak endahkan langsung. Dulu sewaktu ahli keluarga mempertikai perkahwinan keduanya, dia bersungguh-sungguh menyatakan dia berkahwin sah dengan lelaki tu. Cuma, sejak akhir-akhir ini, sebelum dia berkahwin kali ketiga ni, dia kata sebenarnya perkahwinan keduanya tak sah. Diorang kahwin menggunakan sindiket.

Masalahnya siapa yang nak tentukan sah atau tak perkahwinan tu? Bukannya kita sendiri.. Jabatan Agama Islam juga kena tentukan. Lepas tu, dia kata sebnarnya dia diceraikan oleh suami kedua. Perghh, tensen aku, cakap putar belit. Hmm, kalau pun dia diceraikan kena tunggu iddah dulu untuk kahwin baru. Ini tidak, tak sampai sebulan, dah nikah. Aku kata, "Kalau tak nak ikut undang-undang takde masalah, tapi ni hukum Tuhan, jangan nak main-main." Apapun, dia kahwin juga.

Aku dah malas nak ambil tahu sebab dia tak nak dengar cakap aku. Aku kata gak akan datang kalau apa-apa terjadi, jangan nak salahkan aku. Then, after a month married with that guy, I heard 'something'. Yes, truly bad thing with her new life. It getting worse when I heard that she is now still keep in touch with her second husband, and planning to go umrah with him, plus his family.. without the knowledge of her third husband. Dia kata suami baru ni sangat mengongkong dan tak bertanggungjawab. You know what? Dia baru kahwin dalam sebulan, dah citer camni.

Hmm.. apa lagi aku nak cakap. Aku dah malas nak campur tangan.Malam ni terbaca,"Tinggalkanlah orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau, dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. Peringatkanlah mereka dengan al-Quran itu agar masing-masing diri tidak terjerumus ke dalam neraka, kerana perbuatannya sendiri. Tidak akan ada pelindung dan tidak pula pemberi syafaat selain daripada Allah. Dan jika dia menebus dengan segala macam tebusan pun, nescaya tidak akan diterima. Mereka itulahorang-orang yang terjerumus ke dalam neraka, disebabkan perbuatan mereka sendiri. Bagi mereka disediakan minuman dari air yang sedang mendidih dan azab yang pedih disebabkan kekafiran mereka dahulu." [Al-An'aam (6):70]

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...