08 Januari 2007

Menjadi sempurna


Seorang makcik melintas jalan. Lampu isyarat sedang merah. Motosikal kuhentikan sebelum melepasi garisan melintas pejalan kaki. Sebelum makcik tu memulakan langkah melintas, mulutnya membaca, "Bismillah."

Drama TV9 Mutiara Hati kegemaran aku. Kalau sempat pulang, aku tonton. Pantang ditimpa cubaan atau musibah, pasti tangan menadah doa, pohon bantuan Allah.

Bagaimana untuk jadi manusia sempurna? Bagi aku, kita memang tidak sempurna. Tapi aku meletakkan definisi perfect human - orang yang kehidupannya sentiasa bergantung padaNYA.

Ya, mungkin makcik tadi antara manusia sempurna. Teringat pula ustazah aku waktu SMAPL dulu. Naik kereta dengan dia, setiap kali stereng dipusing, mulutnya membaca, "Bismillah." Mungkin dia juga sempurna.

Saat diri dipuji, dalam diri istighfar. Bila makan, minum, mandi, tengok cermin, naik kenderaan, pakai baju, bekerja dsb, dimulakan dengan doa. Kaki tersadung, kereta dilanggar, dan segala macam musibah melanda, cepat-cepat "Innalillahi wa inna ilaihi rajiun."

Wahh, bagi aku, andai begitulah hidup kita, semacam yang dipaparkan di TV9, itulah kesempurnaan hidup. Pergantungan yang tinggi sebeginilah yang diberitahu Allah dalam
al-Quran, "Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal."

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka." [Ali Imran (3):190-191]

Bila kita berjalan, maknanya kita berdiri. Hah, macam makcik tu. Bila kita makan atau baca akhbar, kita duduk. Bila kita nak tidur atau berehat atau sakit, kita berbaring. Eh, maknanya dalam setiap masa ingat Allah. Hmm, belum. Belum sempurna... [monolog]

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular