06 Januari 2007

Pandangan Mata


Rumah nenek takde orang hari ni. Makan tengahari takde. Naik moto pergi restoran mamak. Teringin makan lauk kambing. Puas..

Santai. Pinjam akhbar METRO mamak. Baca. Rileks.

Seorang cina buta datang. Dibawa masuk oleh pekerja restoran. Ditariknya tongkat si buta. Dia duduk. Minum air teh suam. Bayar RM1. Beredar.

***

Orang buta sepatutnya dipapah dengan menyuruhnya pegang bahu kita. Perbuatan menarik tongkat mereka adalah satu bentuk penghinaan kepada golongan buta. [ ilmu ini diperolehi daripada sukarelawan membantu orang buta - tq Liyana ]

Walaupun buta, dia tahu di mana dia letakkan wang seringgit dalam dompetnya. Dikeluarkan bersahaja dan beredar. Yelah, susah juga nak bezakan RM1, RM5, RM10, RM50 dsb (bagi kita yang celik).

Mata itu nikmat terbesar jika diberikan pada si buta. Pasti pada dirinya terasa betapa akan digunakan sebaik mungkin jika diberi mata yang boleh melihat. Tapi, bagi kita yang boleh melihat, sesekali mata menjengah maksiat, terlupa nikmat yang boleh DIA tarik semula.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular