header-photo

Redha dengan kesusahan


Adakala kita merasa kepayahan tu menyusahkan kita. Jadi, secara tak sengaja kita pun mengeluh. Tapi, memang betullah aku ni terpengaruh yang amat sangat dengan MUTIARA HATI. Kalau selalu tengok, diri rasa OK. Kalau lama tak tengok, adala weng sket.. Minggu lepas bunda Arini bercakap dengan Nabila camni..

Bunda : Allah itu tidak pernah mengambil sedikitpun daripada kita. Justeru Allah itu ingin mempersiapkan sesuatu yang lebih baik buat kita.
Nabila
: Sesuatu yang lebih baik?

Bunda
: Iya, sesuatu yang lebih baik. Contohnya, bunda kehilangan rumah dan harta benda tetapi bunda diberikan Nabila.
[FYI:Nabila selalu hilang akibat diculik dsb tetapi selalunya ditemui]


Sekarang ni keluarga diorang dah semakin susah. Jatuh ditimpa tangga. Tapi, bunda Arini ni positive thinker. Setiap yang berlaku itu adalah baik baginya. Itu kalau guna istilah biasa la.. kalau islamiknya, iman dia cukup tinggi.

Ahad lalu, aku pergi grup diskusi dengan sorang senior nih, dia kata sebnarnya apa saja yang kita alami itu adalah baik buat kita sebab Allah lebih tahu yang terbaik untuk kita. Contohnya, tetiba tayar kereta kita bocor tengah jalan. Ada orang mungkin akan maki hamun, atau mengeluh tak tentu pasal. Tapi sebnarnya Allah nak selamatkan kita daripada terlibat dalam kemalangan yang berlaku dekat depan jalan tu.

Kalau kita tahu, mesti kita rasa bersyukur kann. Tapi, kita tak diberitahu. Sebab tu la kena dok bersyukur apapun terjadi sebab ada hikmahnya. Sorang kawan aku ni dia tensen sangat dengan watak-watak orang jahat dalam drama MUTIARA HATI. Katanya semacam melampau.

Memang betul pun ada elemen melampau sket. Tapi bagi aku tak heran la sebab aku percaya wujud orang yang berhati busuk lagi hapak tambah keras berkematu lagi. Sama macam dalam cite NATASYA gak. Dan juga wujud orang yang berhati lembut, pemaaf, pemurah, lagi penyayang, yang dipermainkan oleh si jahat tu. Sama gak dalam drama DUA HATI dulu tu.

Jadi, elemen melampau tu bagi aku tak kisah. Memang director pun saja je nak mainkan perasaan penonton supaya marah dan benci pada orang jahat. Jadi, kepada kawan aku tu, tahniah sebab kau telah membuktikan kejayaan mesej yang ingin disampaikan pengarah.

Dan orang yang baik-baik seperti Kyra (Dua Hati), Natasya (Natasya) dan Bunda Arini (Mutiara Hati) adalah positive thinkers. Dan mereka ini pastinya berjaya dalam hidup. Percayalah!

"Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu." [Al-Baqarah (2):216]


download the streaming song

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...