20 Januari 2007

Di sebalik jeriji besi


Siapa kata makanan penjara tak sedap? Hmm, aku hari ini tak masuk ofis sebab pergi penjara Sg Buloh untuk interview banduan. Memang sengaja aku cari peluang ke sana memandangkan waktu chambering je yang boleh ke sana.

Sayang sungguh tak dapat tangkap gambar sebab dilarang. Masuk je pintu gerbang penjara, beg, kamera dan handphone terpaksa disimpan dalam loker. Waktu tu ada banduan-banduan nak dihantar ke mahkamah, tengah beratur, warden penjara memang garang dan marah-marah diorang yang tak ikut arahan.

Aku pun berjalan ke pusat interview. Jarak dari pintu gerbang ke dewan tu lebih kurang 500 meter. Setiap laluan ada pintu berkunci. Pagar penjara sama macam pagar di Guantanamao Bay, memang tak boleh lari punya. Siap ada sistem sensor yang akan menyebabkan siren berbunyi dan lampu automatik akan menghala ke tempat banduan yang cuba lari tu berada. Setakat ni pernah ada sekali je jadi camni.

Lepas abis interview, dapat makan tengahari, free of charge. Dimasak oleh banduan, tapi sedaaaapp. Ramai yang mengakuinya, tapi tak tahula banduan makan sama macam kitorang ke tak.

Bila nak bergerak tinggalkan tempat interview, kitorang terserempak dengan Razak Baginda yang sedang berjumpa dengan peguam dia. Wow, pengalaman cukup menarik hari ini.

Dalam perjalanan balik, aku terfikir betapa kita ini jangan sesekali cuba hampiri perkara jahat. Silap-silap waktu cuba tu la, kita ditangkap. Tadi jumpa macam-macam orang, ada yang innocent je, first time buat salah, tapi dok penjara sama dengan penjenayah lain yang memang penjenayah. Ada tu, bekas askar, orang tua, budak remaja, orang cacat..

Memang bahaya, contohnya kan, kononnya la kann, kita ada awek, awek pun macam perangai sama-sama 'jahat'. Lepas tu, rasa macam nak 'berasmara'.. then, perkara terlarang tu pun terjadi. Tak berapa lama lepas tu kita ditangkap, sebabnya perempuan tu buat repot polis dia dirogol. Dan menjadi kebiasaan, adalah dinasihatkan agar yang tertuduh ni mengaku bersalah agar hukuman dapat diringankan. Jadi, mengaku jelah. Akibatnya terpaksa masuk penjara dan nama dah ada rekod buruk, susah nak minta keje especially keje kerajaan la kan.

Nampak akibatnya? Waktu tu, famili pun tak suka kita, apatah lagi saudara mara dan sahabat handai.. maka, moralnya tak payah la nak cuba-cuba buat benda yang tak boleh dibuat. Ikut rules, bila sampai masa dibolehkan, bolehlah.. nak minum arak? ada masanya, tunggu jelah bila mengalir sungai-sungai arak di dalamnya (paham-paham jelah 'nya' tu apa)

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular