header-photo

Melayu ikut perlembagaan Malaysia

[AMARAN: Entri ini untuk Melayu yang mempunyai upaya kewangan dan kudrat akal dan tenaga]

Pepatah Melayu mengatakan, 'Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.' Itu kalau kita betul-betul Melayu ikut perlembagaan lah agaknya.

Sebab pepatah itu berkaitan hukum persaudaraan dalam Islam. Orang Melayu adalah orang Islam. Jadi seharusnya orang Islam itu sama merasai kesakitan saudara Islamnya yang lain.

Adakah anda betul-betul Melayu apabila anda katakan begini:

(1) Susahlah nak boikot barangan tu, semuanya kita perlukan

(2) Derma untuk Palestin? Mm.. boleh tapi aku tak banyak duit. Lagipun nak guna untuk perkara lain

(3) Apa kau dah gila nak pergi berjihad kat Palestin? Tak berani aku

(4) Eh, kalau kita boikot, ekonomi negara kita pun akan jatuh merudum

(5) Demonstrasi sana sini buat kacau lalulintas saja. Tak bertamadun je aku nampak. Bakar bendera. Bakar patung.

(6) Bukankah berdoa itu senjata paling kuat orang mukmin? Kita berdoa sajalah


Andai kata tindakan anda hanyalah berdoa, anda perlu berfikir sekali lagi. Apakah anda betul-betul Melayu mukmin? Jika tidak, anda sebenarnya TIDAK BUAT APA-APA. Doa hanya akan menjadi senjata kuat jika anda betul-betul berdoa.

Tengok saja sesetengah makmum di masjid mengaminkan doa. Ada yang sambil bercakap. Ada yang sms. Tak kurang yang sambil lewa. Doa mereka inikah yang akan jadi senjata? Cuba fikir, berapa ramai betul-betul berdoa..

Aku percaya orang Melayu mukmin takkan berdoa tanpa tindakan lain

AKAN DATANG: Kumpulan rock buat album khas Palestin

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...