14 Januari 2009

Boikot tetap boikot


Semalam aku berkesempatan menyertai bantahan besar-besaran terhadap kebiadaban Israel peringkat Negeri Melaka di MITC, Ayer Keroh. Hebatnya kerajaan negeri kerana dalam tempoh tak sampai 24 jam dapat mengerahkan tenaga rakyatnya untuk berkumpul.

Ramai rakyat marhaen selain pelajar dan kakitangan kerajaan juga NGO terbabit, tak dapat sertai kerana tiada maklumat.


Apapun, tahniah diucapkan kerana ramai yang hadir. Setidak-tidaknya ia menjadi mesej kepada dunia bahawa rakyat Melaka membenci tindakan Israel dan Amerika.

Tengok sajalah anak-anak muda di bawah ini. Mesej itu jelas terpampang pada banner, banting, kertas, patung dan sebagainya. Bagus.


Para penceramah ramai dan waktu mereka berceramah barulah kelihatan siapa yang tertarik dan 'ditarik' untuk datang.

Seperti juga usaha boikot. Tak semudah yang kita canangkan. Maka, umum menyatakan susahlah nak makan. Semuanya produk mereka.


Kenyataan begini boleh menyebabkan semangat orang lain turut luntur. Memang benar susah untuk boikot semuanya. Boikotlah mana yang ada alternatifnya. Kalau yang tiada, apa boleh buat.

Contoh:

(1) Produk: Burger McChicken / Zinger
Alternatif: Burger Ramly (biarlah tak sama tapi ia tetap burger)

(2) Produk: Google / Internet Explorer / Firefox
Alternatif: Tiada

Janganlah disebabkan contoh kedua ini kita pun mengatakan,"boikot konon tapi guna juga.." Di sinilah masanya kita gunakan Fiqh Awlawiyat dalam isu pertembungan antara kebaikan dengan keburukan [panjang jika ingin dibicarakan - InsyaAllah ada kesempatan aku tulis].

Apa kata kita usahakan paling minima pun boikot produk makanan segera mereka iaitu McDonald, KFC, A&W, Pizza Hut, dan Burger King. Tak usahlah minum air bikarbonat seperti Coca Cola. Mereka dapat keuntungan banyak daripada semua ini. Tak pernah mengalami kejatuhan [sila klik sini]. Semua ini juga tidak baik untuk kesihatan.

Kita hanya perlu korbankan kemahuan kita saja, bukannya keperluan (nyawa)

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular