header-photo

Common Sense


Dah berkali-kali aku rasa serik nak guna tandas masjid. Jarang sekali aku jumpa yang bersih. Kalau nampak bersih pun, pam rosak. Atau paip tak berfungsi. Atau pintu tiada selak.

Malu pula tengok masjid tersergam indah tapi tandas begini. Baunya memang susah nak tahan.

Pernah tak dengar yang orang Melaka menilai seseorang itu pembersih atau tidak melalui tandas. Ini pesan nenek aku. Kalau masuk ke tandas rumah A, kotor.. maknanya A pengotor.

Cuba guna formula ini untuk masjid. Maknanya umat Islam pengotor. (Spesifik: Jemaah di masjid itu). Apakah kita tak faham ajaran Islam berkenaan istinjak? Entah-entah ini kali pertama dengar perkataan ISTINJAK.

Hmm.. takpelah. Sekalipun tak dipanggil istinjak, ia adalah Common Sense (CS). Menjaga kebersihan diri dan sekeliling kan CS.

Maka, CS aku apabila menggunakan tandas awam (walaupun berbayar) ialah aku akan 'mencuci' tandas itu sebelum gunakannya.

(1) Mula-mula aku curahkan air pada pili dan getah air
(2) Aku pun curahkan pada pemegang dan selak pintu
(3) Dinding tandas setinggi sekaki dari lantai aku alirkan air
(4) Pemegang pam tandas pun dialirkan air
(5) Barulah menunaikan hajat dan istinjak
(6) Memastikan tandas yang aku gunakan bersih sebelum keluar

Kalau korang macam mana hadapi situasi begini? Belum lagi sentuh bab CS lain ni..

Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya’arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: “Kebersihan itu sebahagian daripada iman". (Hadis Riwayat Imam Muslim)

Mangkuk tandas di Laos dan Thailand hanya perlu jirus segayung air untuk hilangkan najis - lebih jimat daripada tandas kita yang perlukan setong air

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...