header-photo

Lakukan apa saja demi politik


Rata-rata masyarakat yang aku temui sudah muak mendengar perkataan politik. Apatah lagi untuk bercakap mengenainya. Jauh sekali untuk berpolitik.

Politik disalahfaham sebagai satu cara/taktik/helah untuk mendapatkan atau mengelakkan sesuatu untuk kepentingan sendiri secara kotor.

Kalau nak menang, kita suapkan duit kepada pengundi. Kalau nak naik pangkat, kita kena pandai bodek. Jadi, politik berlaku di mana-mana saja. Pemandu teksi pun boleh berpolitik.

Politik yang asalnya murni tercemar kerana politikus kotor. Buat apa saja demi kepentingan peribadi atau kelompok. Jadi, jangan salahkan masyarakat andai tersalah faham.

Maksud politik kalau ikut Kamus Dewan ada tiga. Tapi umum lebih merasakan politik sinonim dengan maksud yang ketiga.

Kita memang waras bila di luar gelanggang politik. Tapi bila kita dalam gelanggang, kita pun terikut sama. Kalau tak, kita mungkin dengan sendirinya terpinggir ke luar gelanggang. Seolah-olah hanya yang kotor akan menang.

Baru-baru ini, adalah beberapa junior yang aku kenal masuk politik kampus. Daripada pemerhatian aku, politik kampus pun dipolitikkan. Sayang sekali apabila adik-adik bakal pemerintah negara tak dapat kenal erti politik.

AUKU dipinda untuk membenarkan parti politik masuk kampus. Agar mahasiswa terdedah lebih awal. Tapi pindaan ini pasti sia-sia apabila ia dipolitikkan.

Pernah aku cuba melangkah ke gelanggang tapi aku kembali menyeretkan kaki ke luar. Aku lebih selesa ke bidang dakwah. Aku juga fikirkan kepentingan umum dan dapat bertindak dengan penuh kepuasan.


Kata Pak Natsir, " Bagi orang dakwah, semua orang adalah kawan melainkan yang benar-benar lawan. Bagi orang politik, semua orang adalah lawan melainkan yang benar-benar kawan."

Namun, aku percaya perlunya orang dakwah dalam politik.

Dalam dakwah pun nak berpolitik?..huh

AKAN DATANG: Berikan ruang kepada wanita

1 ulasan:

Faqih's Politician berkata...

Salam..Anta senasib dgn umi ana..Umi ana dtukarkn ke sekolah laen dsebabkan politik pentadbir sekolah. Bila die x suke, suke2 die je gunekn politik nk tukarkn org. itulah politik Malaysia! Islam menjatuhkan Islam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...