17 Januari 2009

Kumpulan rock buat album khas Palestin


Ini kumpulan rock ANALISA yang hanya sempat menerbitkan satu album dan terbubar pada tahun 1991 apabila vokalisnya menubuhkan kumpulan UKAYS. Aku terkejut juga bila tahu albumnya berjudul PALESTIN. Ini bukti sokongan jelas ANALISA terhadap perjuangan Palestin walaupun disampaikan dalam gaya begini [sila dengar lagu di bawah].



Aku terfikir pada era 1989-1991, bagaimanakah agaknya mentaliti rakyat Malaysia khususnya Melayu. Adakah seruan boikot akan dibalas dengan pelbagai alasan seperti hari ini?

Mungkin belum ada kesedaran untuk boikot waktu itu. Mungkin juga waktu itu ramai tak endahkan lagi tentang Palestin.

Aku yang baru darjah satu memang tak tahu pasal Palestin. Dalam banyak-banyak buku ayah yang aku belek, hanya kisah Perang Teluk yang aku tahu.

Maka, pastinya Saari Amri takkan berani memimpin anak muda ini untuk menerbitkan album PALESTIN. Sebabnya jualan album tak mungkin laris.

Jika benar sangkaan aku, aku tabik ANALISA dan Saari Amri. Sebabnya inilah pengorbanan yang sanggup mereka lakukan. Entah untung entah tidak, aku tak jumpa sumber.

Walaupun berambut panjang, berseluar jeans ketat, terjerit-jerit, terkinja-kinja dan sebagainya, inilah perjuangan cara mereka dengan mesej yang jelas. (Adik aku, epah pun patut aku puji atas perjuangan dia tempoh hari)

Zaman itu internet hanya digunakan pelajar IPT melalui program RangKoM sebelum JARING diperkenalkan. Aku percaya medium utama bawa kesedaran hanya media cetak dan televisyen/radio. Seharusnya kita hari ini lebih sedar daripada mereka.


Kalau kumpulan nasyid yang sedar aku tak hairan

AKAN DATANG: Lakukan apa saja demi politik

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular