27 Januari 2009

Beri ruang kepada wanita

"Perempuan ada 9 nafsu dan 1 akal tapi lelaki ada 9 akal dan 1 nafsu"
"Kaum yang dipimpin oleh wanita tidak akan berjaya dalam urusan mereka"
"Lelaki lebih layak memimpin daripada perempuan"

Asyik-asyik isu gender. Kesamarataan hak lelaki dan perempuan. Perjuangan yang selalu dilaungkan golongan aktivis Hak Asasi Manusia. Mereka pasti marah dengan ketiga-tiga pernyataan di atas.

Ini semua salah faham sebenarnya. Yang salah faham pun umat Islam sendiri (sesetengah mereka tidak). Islam tak pernah meletakkan perempuan dalam kelas kedua. Bahkan Islam yang menaikkan kembali taraf perempuan.

Tak semua perkara boleh disamaratakan dengan lelaki. Hormon badan pun berbeza. Ini juga mempengaruhi tindakan dan pemikiran [Sila baca artikel ini]. Yang betul, ialah perjuangan keadilan hak. Bukan kesamarataan hak.

Aku cukup tak puas hati dengan rancangan 'Apa Apa Aje' terbitan TV3. Aku suka perbincangan isu rumahtangga tapi aku benci fenomena tuding jari berdasarkan gender. (Sejak Amy Mastura hoskan, lagi dahsyat)

Bukankah masalah rumahtangga berpunca daripada sikap suami atau isteri? Sikap adalah fokusnya. Bukan gender. S. I. K. A. P. Sikap!!!

Aku rasa cara kita pandang wanita banyak dipengaruhi adat budaya setempat dan lingkungan hidup seseorang itu dibesarkan.

Potong sayur, kemas rumah, sidai kain, memasak, lipat kain, seterika baju disinonimkan dengan wanita. Lelaki jangan sentuh. Bertukang, mengecat,.. (aku jadi 'blank' tak tahu nak tulis contoh lain).. adalah kerja lelaki. Perempuan langsung tak boleh buat. Huh..

Servant of God bertanyakan aku tentang status wanita menjadi hakim menurut Islam. Ini pastinya isu besar dalam hal kehakiman syariah tapi tidak dalam kehakiman sivil. (Siapa rajin baca, baca pendapat aku di sini)

2 ulasan:

Mazarina berkata...

sy stuju juga...

ainShahajar berkata...

tak suke laki yang suke mengarah je..malahan mende tu dia leh wat sendiri..ade sebab tak kesah la

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular