header-photo

Urut refleksologi


Dalam ilmu perubatan ni, macam-macam cara ada. Baik yang mahal mahupun murah. Baik yang moden mahupun tradisional. Kali ini aku mencuba urut refleksologi. Aku pernah diurut camni oleh kawan aku yang agak power gak la bab refleksologi ni. Bila dah lama tak buat, cuak gak.

Ini amalan kawan aku, Huzaimi. Kali ni dia ajak aku dan Muhaimin. Memang syok. Tapi muka aku herot berot sket sbb kena tahan sakit. Dalam badan ni ada toksik, so diorg akan urut kasi peredaran darah lancar n toksik dikeluarkan daripada badan. Aku rasa aku ni macam-macam penyakit ada kot.

Yang lagi syok, urut ni tak mencampurkan laki n pompuan. Kalau laki, laki la yang urut. Kalau pompuan, pompuan la yang urut. Lagi syok, kita membantu orang buta. Mereka semua ni buta. Kata Huzaimi, 3 orang yang mengurut kitorang, Hashim, Nasir dan Rozimi adalah pengurut terhebat di Nuri Refleksologi ni (ikut turutan - yg awal aku sebut paling power).

Hebat tak Allah? DIA ajar manusia untuk mengubati hanya dengan mengurut tapak kaki. Di tapak kaki kitalah segalanya dapat dikawal. Macam tak percaya, tapi kena percaya. Tekanan yang sama pada tapak kaki takkan mengakibatkan sakit (tapi geli je) kalau kita takde problem pada sistem badan.

"Dan Kami mengajar Nabi Daud membuat baju-baju besi untuk kamu, untuk menjaga keselamatan kamu dalam mana-mana peperangan kamu, maka adakah kamu sentiasa bersyukur?" [Al-Anbiya' (21):80]

Tengok tu, Allah ajar Nabi Daud buat baju besi? Biar betul? Memang betul..cuma kita tak terfikir je camana. Kalau tengok kebanyakan penemuan sains dimulakan orang Islam. Dari mana diorang tahu semua tu? Tak mustahil semuanya adalah turun temurun daripada Nabi-Nabi kita yang diajar Allah.

Maka, pendek kata urut refleksologi ni pun adalah daripada DIA yang mengajarkan orang pertama mengetahui mengenainya. Siapa orang itu? Kita pun tak tahu. Sebab andai kata orang itu adalah Nabi, dia takkan beritahu kita apa yang dia dapat, kerana dia bukannya Rasul. Maka, ternyatalah DIA pemilik semua ilmu.


1 ulasan:

SILZACK KHAIROL berkata...

SALAM..
BOLEH SYA TAU .. U URUT KATNE???
MAKSUD SYA .. TEMPAT TU.. SYA TAK PERNAH KENA URUT LAGI.. SAYA MENGURUT MEMANG ADA.. URUT SENDIRILA..
TAK PERNAH RASA URUT KAT TEMPAT MACAM TU..

SINGGAH2 LA DI BLOG SYA YA..

SALAM:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...