header-photo

Misi Kemanusiaan - Siri 2



Pengalaman yang aku nak citer ni lain sket. Rasa tak puas hati pasal pengurusan. Bukan tak puas hati dengan opis aku. Tapi dengan 'orang' yang kitorang bekerjasama. Terus terang aku cakap, orang politik. Tak perlu cakap side mana.


Maklumla bila bencana berlaku, memang ramai nak bagi bantuan. Ada yang ikhlas sangat-sangat dan tak kisah nak bagi berapa banyak duit pun. Ada yang takde duit, bagi tenaga. Ada yang dua-dua tak leh bagi, bagi pakaian terpakai. Ada yang langsung apapun material tak boleh bagi, doa jelah.



Waktu gini semua jenis manusia akan tersentuh. Termasuk parti-parti politik. Ada yang betul, tapi ada gak yang ada udang sebalik mee. Maksud aku, nak raih undi. Alahh, bohonglah kalau takde sket pun niat membantu harap balasan diundi.

Kisahnya camni, kitorang tiba disambut baik. Tunggu dulu kata diorang, ada taklimat. Oklah, tunggu je. Kitorang pun dipanggil, dan terpaksa dengar taklimat hampir 30minit. Tapi aku tak dapat satu pun isi taklimat yang menerangkan apa perlu dibuat untuk agihan barangan. Yang ada, hanyalah kisah-kisah pengalaman mereka, kisah 'puak' satu lagi yang dengki padanya (entah betul entah tidak?), kisah hebat pengorbanan mereka (tak perlulah nak bangga), dan macam-macam lagi kisah yang quote nama orang-orang tertentu yang terlibat (yang sorang pun kitorang tak kenal sebab semua tu orang-orang besar diorang yang diorang nak puji sket).



Akhirnya lepas solat, dok menunggu lagi. Hari semakin petang tapi takde lagi apa-apa tindakan. Sket kecewa dengan keadaan ini. Alhamdulillah, lepas tu kami pun pergi agihkan bantuan. Lagi sekali tensen sebab bantuan hanya dapat diberikan bersama-sama dengan 'orang besar' dia. Kitorang yang ada 2 kete penuh barang bantuan tak dapat berpecah pergi ke rumah-rumah lain. Masa suntuk. Kerjasama kureng...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...