header-photo

Misi Kemanusiaan - Siri 3 (Final)

Kami hanya dapat agihkan kepada 27 keluarga. Dan diarahkan balik ke pusat berkumpul tadi (apahal lak nak balik? barang byk lagi). Iye, barang bantuan boleh diberikan lagi kepada 10 keluarga tapi tak sempat. Camana ni? Amanah orang-orang kat opis yang kumpul bantuan ni perlu dilaksanakan. Tapi, apakan daya kitorang bebudak yang takde POWER. Ikut jelah. Harapnya barangan yang kitorang bagi tu tetap sampai kepada mangsa yang sepatutnya.



Cukup berbeza dengan pengalaman aku selama ini buat misi kemanusiaan bersama NGO. Dan diakui oleh semua kawan-kawan yang join aku tu, lebih baik buat keje gini dengan NGO. Sebab NGO macam PBSM, Pengakap, Food not Bombs, Global Peace Mission, Sahabat Alam, WWF etc ni tak langsung memikirkan soal kepentingan mereka. Dan keikhlasan lebih nyata kelihatan dari segi tindak tanduk mereka.

Bayangkan satu insiden yang sangat aku kesal. Aku bagi kat sorang akak ni untuk bagi lebih banyak barang bantuan kepada satu keluarga ni. Lepas tu, dia pulangkan balik barang-barang yang aku bagi tadi. Aku tanya kenapa tak bagi. Dia jawab, "orang ni senang dah, lagipun dia orang kuat [nama parti lawan]." Hah, ikhlasnya bantuan!

Kisah aku mungkin kisah terpencil. Tak mungkin gak boleh masuk paper. Itu pasal aku sengaja taknak cerita pasal betapa susahnya mereka di Johor yang perlukan bantuan kita. Sebab korang boleh baca dalam akhbar atau majalah. Apapun, kalau jadi macam kitorang ni, terpaksalah ikut style diorang, yang penting kalau kita dapat organise sendiri, kita perlu lebih ikhlas. Itu pasal aku tak tengok ko parti mana, yang penting siapa diri kau sebenarnya. Semua parti memperjuangkan sesuatu yang baik dan betul secara konsepnya. Tapi yang mencorakkannya orang kat dalam parti tu. Tak kira la ko orang UMNO atau PAS, kalau ko orang yang bagus, aku tetap akan respek.




*Habis agih barang, pekena air tebu
*Kete bos tenggelam dalam tanah gambut, gave prob to him. kitorang kena follow dia on the way balik kl risau pape terjadi

Click here for more pictures

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...