13 Februari 2007

Common sense




Jumaat lepas bos panggil semua chambee masuk meeting. Semua orang dah risau kenapa dia panggil. First perkara bos mula dengan minta apa-apa isu dibangkitkan kitorang. Apa lagi, macam-macam prob dikemukakan. Ada minta kipas, minta upgrade komp, minta kerusi etc.

Tapi yang sedih, minta kerja. Apa lagi kena la bambu. "Eh, berapa banyak lawyer yang ada kat sini? Kamu dah tanya semua?" Hah, faham-faham sendiri la maksudnya. "Tapi takpe, I take note yang u takde keje. Keje I berlambak ni". Abis la lepas ni memang serik la kawan tu.

Banyak gak perkara lain disentuh bos. Pendek kata, kitorang ni kritikal. Sebabnya banyak yang ditegur adalah 'common sense' issues. Pasal buat silap, minta maaf. Nak kuar, minta izin. Tak tahu, bertanya. Berjanji, ditepati. Lawyer perlu direspek etc.. bla bla.

Semua tu bagi aku memang tak perlu ditegur. Sama macam bos aku cakap. Sebab itu kan pikir sendiri la. Tapi bila dah camni, memang maknanya prob besar. Aku rasa bukan ditujukan kepada aku sebab isu-isu yang dibangkitkan merujuk kepada kes yang berlaku (yang aku tahu sape orang yang terlibat).

Kesian plak rasanya. Tapi tu la kekadang tu kita yg tak kesiankan diri sendiri. Aku dah nasihat pun (ceh, macam bagus je..) bukan apa, senior chambee la katakan (ek eleh, berlagak tu) tapi tak nak dengar, apa aku leh buat. Maklumla orang bersaiz kecik ni sape la nak respek. Macam budak sekolah je..

Abis meeting dah kul 7pm. Kitorang pi minum-minum dan aku dengan berpakaian hitam putih menggalas beg penuh berisi 4 fail untuk kes-kes esok di mahkamah, dengan syoknya, mengambil gambar-gambar kereta dan motor di autoshow depan bangunan mahkamah sebelum pulang ke rumah. (nak tengok p kat latest photo tu)

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular