12 Januari 2009

Boikot A, Sokong B


Ini Najmuddin (Ketua Penyelaras GPTD)yang mengisahkan sejarah dan realiti semasa Palestin bagi meningkatkan kesedaran anak muda (untuk hari terakhir di Kelantan).

Memberi kesedaran memang tugas kita. Tapi untuk orang itu sedar, itu tugasnya sendiri. Tak siapa bisa mengubah seseorang melainkan dirinya sendiri.

Antara tuntutan terkini ialah BOIKOT. Saat aku terdengar perkataan ini, aku sangsi dengan mentaliti masyarakat Malaysia khususnya para pemimpin dan peniaga francais (sebab saku mereka tak lagi berat).

Boikot mampu memberi tekanan ekonomi tapi mentaliti kita kena berubah dulu. Jika tidak, ianya takkan berhasil. Malaysia punya upaya kuat dan mampu memimpin usaha boikot berskala dunia memandangkan Malaysia adalah satu-satunya negara Islam yang lantang dan berstrategi.

Usaha pemboikotan mesti sepadu. Kita perlu bersatu seperti puak kulit hitam dalam sejarah pertama boikot (sila baca Montgomery Bus Boycott) yang berhasil. Pra-syarat yang diletakkan untuk hasil positif usaha boikot antaranya mestilah ada alternatif.

Kepada sesiapa yang pandai masak-memasak (macam Mak Lang aku), jahit-menjahit dan macam-macam kebolehan menghasilkan produk untuk kami yang memboikot ini, sila war-warkan. Tahniah kepada Radix Fried Chicken (cepat-cepatlah buka cawangan di negeri lain) yang telah menjadi B menggantikan A.

Selain tekanan ekonomi, kita perlu juga berikan tekanan emosi kepada Israel dan Amerika. Aku baru saja mencipta iklan berformat gif di bawah ini yang diharap dapat disebar kepada ramai. Marilah kita pamerkan di blog-blog kita supaya dunia tahu bahawa kita para pemblog yang sangat cintakan KEAMANAN.

[Klik pada gambar untuk dapatkan kod]

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular