19 Ogos 2010

Melayu Champa saudara kita

[Peta ini menunjukkan kerajaan Champa yang kini merupakan negara Vietnam]

Esok jam 6.30 pagi aku akan bertolak ke KLIA untuk menjalani misi bantuan pakaian Aidilfitri kepada masyarakat Islam Kemboja. Tugasku adalah sebagai jurugambar selain menjadi hos untuk video dokumentasi yang bakal dihasilkan.

Jadi, aku membaca maklumat yang harus diketahui sebagai gambaran awal tentang masyarakat Cham. Subhanallah, kerajaan Champa sebenarnya mempunyai pertalian rapat dengan kerajaan Melayu Melaka (kesan: masyarakat mengikut adat budaya Melayu). Islam datang lebih awal kepada mereka tetapi pengaruh Islam tersebar meluas selepas rajanya memeluk Islam pada awal abad ke-16.

Sejarah hidup masyarakat Cham sarat dengan peperangan yang mengakibatkan kematian golongan Melayu-Cham yang ramai khususnya pada zaman rejim Pol Pot yang kejam membunuh ramai ulama di S-21. Tapak sekolah yang dijadikan pusat penyeksaan ini kini dijadikan muzium yang akan aku lawati.



Akibat daripada zaman rejim itu juga mereka mula disisihkan daripada amalan agama dan budaya Melayu. Pol Pot mahukan 1Kemboja macam 1Malaysia yang bermaksud semua harus patuh padanya termasuklah menggunakan bahasa dan nama Kemboja dan tidak bertuhan.

Mufti Kemboja, Sohibus Samahah Okhna Haji Kamarudin Yusof, mendakwa bahawa tulisan Cham yang sebenar adalah berasaskan Jawi dan hampir menyamai Bahasa Melayu. Mufti ini juga jika diizinkan bakal kami temubual.

Kerana itulah kami ke Kemboja menjejaki masyarakat Cham yang kini sangat impikan jatidiri Melayu-Cham dikembangkan semula. Bayangkanlah betapa gembiranya mereka nanti apabila menerima baju Melayu dan baju kurung untuk meraikan Aidilfitri tak lama lagi.

Ingat, kita sama serumpun. Usah fikirkan hanya kita Melayu 1Malaysia Malaysia sedangkan ikatan kita dengan mereka bukan sekadar Melayu tetapi menggenggam ajaran Islam yang sama.

Usah terpedaya dengan dasar pecah dan perintah amalan penjajah yang membuatkan kita bersikap ananiah. Hanya melepaskan keperluan dan kehendak AKU. Bukan KAU. Bukan DIA.

Nota: Istilah 1Kemboja tidak digunapakai pada zaman itu

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular