header-photo

Dulu lain, sekarang lain..


Baru-baru ini aku diundang menjadi panelis untuk forum "Gerakan Mahasiswa Milenia: Relevan atau Tidak?" di Universiti Sains Malaysia (USIM). Dalam sesi forum, aku diminta ulas tentang sejarah gerakan mahasiswa dan realiti hari ini.

Pendek kata, isu demonstrasi bukan lagi alat perubahan yang boleh dijana oleh mahasiswa seperti zaman 80-an. Perkongsian pintar dengan mana-mana pihak lebih berbaloi melainkan demonstrasi dibuat dengan strategi bijak yang teratur bersama-sama dengan tindakan susulan.

Realiti hari ini masyarakat semakin pintar. Kalau sekadar cakap berdegar, belum tentu dapat menaik semangat mereka untuk berubah. Dan isunya juga, apakah perubahan yang ingin dibuat? Biar kenal penyakitnya, barulah dicarikan ubatnya.

Idea yang telah aku bawa itu rupa-rupanya selari dengan dua panelis lain yang pada jangkaanku pasti bersemangat untuk berdemonstrasi seperti era Anwar Ibrahim, Hishamuddin Rais, Ahmad Shabery Cheek dan lain-lain kerana usia mereka yang lebih muda.

Usahlah bernostalgia jika sekadar untuk meniru. Tak ada gunanya membandingkan ayam dengan helang walaupun asal mereka adalah daripada famili burung.

2 ulasan:

Ticer Syah berkata...

aiyaa..manyak keje ini mcm..kena klik2..ekkeke.. tuko templet jgn tak tuko..

Sahalfikri berkata...

sudah tukar template baru. amacam ok ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...