header-photo

Beratnya tangan untuk memberi

Pada setiap kali Ramadhan, selalu kita dengar banyak orang menyumbang duit untuk berbuka dan morey. Tak lupa juga sesetengah orang mencari golongan miskin, anak yatim dan orang tua untuk dibawa ke majlis iftar di hotel terkemuka.

 

Tangan yang berat pun sudah jadi ringan untuk sebulan ini. Mengapa jadi begini? Sudah pasti mereka memahami hadis ini, seperti sabda Nabi s.a.w.:

 

"Bulan Ramadan, bulan rahmat telah datang kepada kamu. Di mana Allah SWT telah berpaling kepadamu dan menurunkan ke atasmu rahmat yang istimewa, mengampunkan akan kesalahan-kesalahan, memperkenankan akan doa-doa, melihat di atas perlumbaan-perlumbaanmu bagi mendapatkan kebaikan yang besar dan berbangga-bangga kepada malaikat-malaikat mengenaimu. Maka tunjukkanlah akan kebaikan-kebaikan daripada kamu. Kerana sesungguhnya orang yang paling 'dikasihani' dan paling malang ialah seseorang yang terluput daripada rahmat Allah dalam bulan ini". (riwayat at-Tabrani)

 

Bulan yang istimewa sekali dalam setahun ini adalah ruang terbaik untuk kita mendapat ganjaran berlipat kali ganda atas amal kebaikan yang dilakukan. Bukan sekadar memberi makan, tetapi apa saja yang dikategori sebagai amal kebaikan kepada orang lain, itu pasti diberi ganjaran berganda.

 

Dari Ibnu Abbas, beliauberkata: "Rasulullah SAW adalah orang yang paling dermawan dan lebih besar kedermawannya pada bulan Ramadan ketika Jibril menemuinya. Jibril biasanya menemuinya setiap malam Ramadan, lalu tadarus al-Quran (dengan Nabi SAW). Sungguh Rasulullah ketika ditemui Jibril menjadi orang yang lebih bermurah hati dalam memberikan kebaikan, sehingga lebih banyak daripada tiupan angin.' (Hadis Bukhari dan Muslim)

 

Amalan sedekah cukup hebat ganjarannya. Amat rugilah kita jika tidak mengambil peluang sebulan ini. Ya, walaupun amalan sedekah boleh dibuat pada bila-bila masa. Namun, ganjaran waktu ini tak ternilai..

 

Dalam satu hadis lain, Rasulullah bersabda:

"Barang siapa yang bersedekah sebesar biji kurma dari hasil yang baik dan Allah SWT hanya menerima sesuatu yang baik saja. Nescaya Allah SWT akan menerimanya dengan tangan kanan-Nya, lalu memeliharanya untuk diberikan kepada pemiliknya sebagaimana salah seorang daripada kalian memelihara anak kudanya hingga (pahala sedekahnya itu) menjadi seperti gunung". (Hadis Bukhari)

 

Dalam kesempatan ini, saya ingin mengajak semua untuk kita kecapi nikmat rahmat Ilahi ini dengan membantu masyarakat Islam di luar sana. Di Kemboja, umat Islam serba daif dan sangat memerlukan bantuan. Untuk iftar, sudah ramai yang membantu. Kali ini mereka tertanya-tanya adakah pakaian baru untuk mereka pada Aidilfitri akan datang?

 

Ayuh kita gembirakan hati mereka dengan hanya sumbangan RM50. Sumbangan kecil ini amat bermakna bagi mereka.

 

p/s: Sila hubungi saya untuk menyumbang 017-6144026/017-6665970




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...