11 Ogos 2010

Warung judi tumpuan Melayu


Hari ini kita sudah pun mula berpuasa. Teringin sekali aku menjengah warung judi berdekatan. Aku panggil sport toto, 4D dan seumpamanya sebagai warung kerana keadaannya semeriah warung kopi juga.

Biasanya mak-mak suka marah pada bapak-bapak yang suka melepak di warung kopi. Mereka habiskan duit minum kopi lama-lama di sana. Sampaikan terlupa tanggungjawab di rumah.

Begitu jugalah di warung judi ini. Mereka sanggup kerap berada di sini kononnya untuk dapatkan wang yang lebih.

Belanja membeli nombor ekor umpama membeli kopi. Harganya yang murah tak terasa nilainya.Maka setiap harilah pakcik-pakcik ini ke warung judi sama seperti ke warung kopi.

Sehari sebelum puasa, aku uruskan hal-hal keluarga. Aku parkir kereta di hadapan warung judi Idaman Gombak. Ternyata pakcik-pakcik Muslim memeriahkan suasana di warung itu.

Bukan usia muda, tapi dalam lingkungan 50-an. Pakcik-pakcik ini tak langsung menampakkan reaksi malu atau takut kepada orang lalu lalang. Bahkan selepas selesai membeli nombor di warung A, terus pula dia ke warung B.

Aku jenguk warung judi, jelas terpampang bahawa penjualan nombor ekor diHARAMkan ke atas orang Islam. Jelas juga kelihatan ia hanyalah notis pemberitahuan, bukan polisi yang dipraktis. Dan semakin jelaslah, pakcik-pakcik ini masih belum faham 5 hukum asas dalam Islam.

Sebab itulah aku teringin sangat nak ke sana lagi. Aku nak tengok adakah Ramadhan ini nasib warung judi sama seperti warung kopi. Tiada orang yang nak lepak.

Kalau masih sama perangai pakcik-pakcik ini, aku sarankan pihak berwajib untuk sediakan van jenazah bagi menangkap mereka yang tak 'berpuasa' ini sebab mereka masih melepak di warung.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular