17 Ogos 2010

Baju raya dah siap

Lega rasa hati apabila baju-baju yang ditempah sudah pun siap untuk raya. Sebanyak 300 set pakaian raya kami tempah dan semuanya sudah siap. Pasti seronok masyarakat Kemboja menerimanya nanti.

Beginilah set baju raya untuk lelaki. Mereka memang sangat sukakan baju Melayu tapi bukan sepasang. Mereka lebih gemar memakainya bersama kain pelekat dan kopiah.

Kebanyakan golongan yang bakal dibantu adalah masyarakat Melayu Campa. Mungkin kita jarang dengar tentang mereka yang pernah ditindas oleh regim Khmer suatu ketika dahulu.

Walaupun serumpun dan sebudaya dengan kita, mereka agak jauh ketinggalan dari sudut pengamalan budaya Melayu. Namun, dalam hati mereka masih inginkan kemelayuan terserlah sebagai jatidiri bangsa warisan mereka.
Atas semangat itulah juga kami datang membawa sumbangan kalian. Bukan sekadar pakaian raya untuk lelaki. Begitu juga kepada wanita. Mereka akan diberikan satu set baju kurung berserta tudung.

Menurut pengalaman misi lalu, kebiasaan ibu-ibu akan memakai terus baju kurung yang diberikan apabila ia diserahkan. Begitu spontan reaksi gembira mereka apabila menerima pakaian begini.

Tidak dilupa juga orang-orang di belakang tabir ini. Para petugas yang bertungkus lumus menyiapkan urusan pembungkusan. Tugas ini sangat penting kerana bagaimana kita persembahkan pemberian itu akan mempengaruhi perasaan si penerima nanti.

Sahabat dan rakan blogger juga sanak saudara, saya menyeru kalian untuk terus menyumbang bagi menampung kos bantuan pakaian raya ini kepada mereka.

Buat masa ini, kami baru saja dapat sumbangan untuk 150 set pakaian raya. Manakala selebihnya masih memerlukan kos RM7500. Ayuh sumbangkan RM50 seorang bagi melayakkan mereka mendapat satu set pakaian raya.

Proses mengembalikan jatidiri Melayu ini boleh dimulakan dengan cara penampilan terlebih dahulu. Ingat, kami selaku NGO kemanusiaan dan kebajikan, berfikir panjang. Bukan sekadar bantuan touch n go.

Ini adalah permulaan kepada proses yang panjang. Sepertimana pernah kami lakukan di Afghanistan dan Bosnia. Kami mahukan mereka akhirnya mandiri tanpa bantuan kita. Biar mereka hidup sendiri mencari rezeki dengan kesungguhan melalui kemahiran yang bakal kami bekalkan.

Kita tak mahu lahirkan peminta sedekah tapi kita mahu lahirkan penjejak rahmah.

2 ulasan:

WanYgBest berkata...

suka ayat terakhir tuh...smoga usaha Suhail dan team dipermudahkan Allah. Amiin...

Sahalfikri berkata...

Yalah Wan, kalau mereka diajar untuk terus menerima saja, tak berkembanglah kann..

Jadi kita kena ajar dia sikit demi sikit untuk menjejaki sumber kerahmatan yang ada. barulah diorg boleh survive sendiri.

Mcm kat Afghan kita bg training menjahit, buatkan telaga, dsb.

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular