23 Disember 2008

Perubahan diri selama dua bulan

Sepanjang dua bulan aku di Pulau Kokos, beberapa perubahan telah aku rasakan. Sekembalinya ke Malaysia, mungkin diri aku kembali seperti sebelumnya.


1. Berat : 53 kg kepada 58 kg
- Perkara begini pun pernah berlaku di Malaysia waktu Aidilfitri lepas tapi seminggu lepas tu kembali normal. Harap-harap berat ini kekal hingga aku dapat derma plasma. Yes!


2. Warna kulit : Cerah kepada gelap
- Ibu pernah menyeloroh kata aku kena gelap sikit. Jadi, ibu tunggu ya, Suhail cuba jadikan diri kei bleken (hitam macam minyak tar). Hehehe.


3. Tekstur kulit : Lembut dan lembab kepada kasar dan kering
- Kulit khususnya di tapak kaki menjadi keras dan kotor. Kalau turun ke laut, kaki akan bersih semula dan lembut. Sebaik di darat, mengering dan kotor semula (Aku siap bawa berus khas tapak kaki tapi macam tak berbaloi juga). Pakai losyen pun tetap begitu. Kata Mak Zaid sebab orang sini tak pakai kasut dan kelembapan kulit kaki hilang.


4. Rambut : Pendek kepada panjang
- Tiada kedai gunting rambut di sini. Mereka gunting sendiri. Jadi, tiada fesyen. Bila panjang, terus dibotakkan. Aku tak boleh botak dalam keadaan panas kering begini (walaupun suhu 29 darjah Celcius pulau yang dikelilingi air garam ini menyebabkan hawa jadi sangat kering dan panasnya terasa sangat terik lagi menggelapkan warna kulit). Biasanya akan selalu pusing (pening). Jadi, hanya gunting sendiri kawasan yang bisa dicapai tangan dan dilihat mata.


5. Kemahiran : Tak tahu kepada tahu memancing
- Abang aku pandai memancing kot (sebab dia pernah ikut kawan memancing). Tapi abang tak boleh tanding aku dah. Hahaha. Sebab aku kini bukan saja boleh memancing. Aku tahu menunda, menjaring dan menumbak (baling tombak mengena ikan).


6. Pemakanan : Ikan, ayam dan daging dimakan bergilir kepada terlalu banyak makan makanan laut
- Aku sangat berpegang kepada penggiliran lauk. Supaya keperluan badan stabil. Di sini pun tapi penggiliran jenis makanan laut. Risau juga sebab masih kelas yang sama. Mujur ada juga sesekali makan burung atau ayam atau kambing/lembu.


7. Pertuturan : Bahasa Malaysia kepada Bahasa Kokos
- Dah masuk kandang kambing, mestilah mengembek. Tengoklah nanti, kalau-kalau aku tersilap gunakan perkataan sewaktu bercakap, maaflah ya sebab anda dah tahu sebabnya kan.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular