14 Disember 2008

Orang mengawen 3 (Tarian Melenggok)



Tarian ini punya rentaknya tersendiri. Boleh dikatakan semua masyarakat sini tahu melenggok.


Persatuan Budaya Pulau Kokos mengekalkan tradisi melenggok dengan mendapat kerjasama sekolah untuk mewajibkan matapelajaran adat budaya Melayu.

Bukan sekadar melenggok, menganyam, membuat minyak kelapa, dan membuat senduk tempurung juga diajar di sekolah.

Hmm, sambung balik pasal mengawen. Melenggok biasanya dibuat lepas Asar sampai sebelum Maghrib.


Menarinya mesti berpasangan. Kemuncak acara ini, pasangan pengantin pula kena melenggok. Lagu iringan pun dimainkan sendiri.



Dah habis melenggok, selepas Isyak, ada makan-makan lagi. Ucapan pendahuluan mesti ada. Selepas tu, jamulah juadah terhidang. Lebih 30 lauk-pauk yang disajikan. Bayangkanlah.

Sebaik kenyang, tarob dikosongkan untuk malam pesta. Eh, mereka tak panggil begitu. Namanya seylong. Macam joget lambak.


Lagu-lagu yang dinyanyikan kebanyakannya lagu-lagu irama Malaysia. Tarian ini juga berpasangan. Tapi tak bersentuhan. Bahkan sangat lemah lembut (teringat pula video Anwar Ibrahim menari, macam itulah).

Seorang anak muridku (nenek) bertanya, bolehkah dia menari. Aku tanyakan sama siapa dan untuk apa? Dia jawab sama saudaranya dan sekadar seronok-seronok. Aku hanya tersenyum.

Bagi aku tak salah. Macam video AI tadi, aku tak terpengaruh pun. Sebabnya pakaian sopan. Menari bagi memenuhi pelawaan disebabkan dia orang kenamaan.


Begitu juga seylong. Perempuan berpakaian baju kurung. Lelaki berkemeja. Tak bersentuhan. Orang-orang tua siap berkopiah. Tambah memeranjatkan, pak imam pun seylong. Tapi tidak bagi Haji Adam (nanti aku ceritakan siapa dia).

"Ustaz, mari kita seylong"
"Oh, saya tak tahu"
"Tak apa, ikut saja"

"Saya memang tak boleh"
"Kenapa?"
"Sejak kecik ayah saya kata, kalau anaknya menari ayah akan naik pentas menari tu bawa rotan. Jadi, sampai sekarang saya tak boleh menari"


Kelu lidah yang mempelawa tadi. Maaf. Aku tak dapat jadi macam AI yang cuba menjaga hati orang yang mempelawa. Tersangat malu.

AKAN DATANG: Aidil Adha tanpa lembu dan kambing

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular