06 Disember 2008

Bahasa Jiwa Bangsa


"Bahasa sini tak tahu mana asalnya"
"Malaysia ada, Indonesia ada, orang putih pun ada"
"Tak betul.."


Abang Adam kata begitu. Tambahnya orang-orang tua dulu mencedok bahasa lain tapi dimaksudkan lain. Ada yang ditambah atau tukar hurufnya.

"Kalo sumpal gigi, kenak 100"
"Tapi gue kenak 50 sak dostor bilang"


Terjemahan dalam BM Malaysia, "Kalau tampal gigi, kena 100.. tapi saya kena 50 saja doktor beritahu".

Pengakuan abang Adam tentang rendahnya ketulenan bahasa mereka tidak aku terima. Bagi aku, bahasa jiwa bangsa. Biarlah ianya diekstrak dari bahasa apapun dengan sebarang penukaran.

Kalau sudah diterimapakai di pulau ini, dostor ialah doktor, mengapa perlu aku mengatakan dostor itu salah? Tiada siapa yang salah dalam hal ini. Dostor dan doktor kedua-duanya betul mengikut tempatnya.

Jadi, aku yang berlidah Melayu, sama seperti kebanyakan Melayu lain. Lidah mudah dilentur mengikut responden tempat kita bertutur.

Bukankah kita terdorong bercakap Melayu pelat Cina bila bersembang dengan Cina? Atau pelat India bila bersama mereka?

Tak salah begini kerana ia bahasa komunikasi. Yang penting responden mudah faham. Lainlah dalam pendidikan, dasarnya harus tegas. BM mesti ada standardnya.

Waktu aku dock brief dulu, pernah sekali tertuduh ialah seorang India lumpuh lagi tuli berkerusi roda. Apabila dibacakan pertuduhan, jurubahasa datang ke tepinya lalu membacakan pertuduhan.

Pandai jurubahasa tu. Sebab dia tidak membaca begitu saja. Dia terangkan dalam BM pelat India yang akhirnya difahami dengan baik oleh tertuduh.

Maka, di sini aku perlu bercakap mengikut BM Kokos. Alhamdulillah, mereka mudah faham pengajaran aku kerana aku gunakan bahasa dan lenggok bahasa mereka.

Kerana itulah aku tidak setuju dengan seorang sahabatku dari Indonesia yang selalu menyalahkan beberapa perkataan BM Malaysia. Dia kata kita silap cedok BM Indonesia. Sayang betul apabila dia merasakan hanya dia yang betul.

"Oh dapat bicara sama mambang, suhail jadik geton sak"

Aku tersenyum saja bila Nek Iman cakap begitu kelmarin. Ngeee.


[Gambar di bawah: Kuih serabi (kalau tak silap, kita panggil Kuih Serabai)]



AKAN DATANG: Orang mengawen 1 (Nika)

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular