04 Disember 2008

Harapan seorang khatib

Pulau Kokos terdiri daripada 27 buah pulau. Hanya dua pulau yang didiami. West Island dan Home Island. Aku mendiami HI.

Berbanding WI, di sini masyarakat Melayu 95%. Kerajaan telah menyediakan segala keperluan Melayu. Papan tanda dalam Bahasa Melayu. Iklan dalam BM. Majalah disiapkan terjemahan BM.


Dan paling utama, masjid. Setiap kali waktu solat, jemaah tidak kurang daripada 30 orang. Kalau Maghrib dan Isyak, biasanya dalam lingkungan 80 orang.

Sebagai tetamu, aku telah dipelawa menjadi imam dan berkhutbah pada Jumaat lalu. Aku tiada gambar untuk buktikan [Kimi mesti akan persoalkan] sebab aku datang sendiri. Tiada siapa boleh tangkapkan gambar. Lebih-lebih lagi dalam masjid.

Kali terakhir berkhutbah pada 2005 di Pulau Krismas. Jika sesiapa pernah berkhutbah, mereka dapat rasakan betapa khutbah ini sangat penting dalam membentuk masyarakat.

Tajuk khutbah aku berkenaan 'Ketaqwaan Kepada Allah'. Macam-macam yang aku sampaikan. Dan aku selitkan Bahasa Inggeris sikit sebab ada seorang muallaf.

Betapa girangnya hati apabila membaca khutbah dan menatap wajah para jemaah yang benar-benar mendengar dengan penuh tumpuan.

Entah bagaimana perasaan khatib-khatib di Malaysia. Penat saja berkhutbah. Sebabnya majoriti jemaah menundukkan kepala [baca: tidur].

Sesudah berkhutbah, aku diberitahu beberapa makmum suka pada khutbah kali ini. Mereka belajar sesuatu daripada khutbah.

Jarang khutbah menyentuh hal keimanan dan ghaibiat. Aku risau juga takut mereka tak faham BM Malaysia. Tapi tidak. Alhamdulillah.


Ada beberapa penduduk Melayu HI bekerja di WI. Bila tiba waktu Jumaat, mereka risau bagaimana nak solat Jumaat. Jemaah di masjidnya tak cukup 40 orang. Kebiasaan mereka solat Zohor saja.

WI dipenuhi masyarakat orang putih. Jadi, untuk mengumpulkan 40 orang agak rumit. Pak Yati bercadang minta kerajaan tukar cuti mingguan kepada Jumaat dan Sabtu.

Tengok tu, sungguh-sungguh mereka nak ikut ajaran Islam. Dan kerajaan Australia sangat demokrasi. Sekiranya semua masyarakat Islam setuju, kerajaan akan benarkan.

Macam masjid baru yang akan didirikan di WI. Kerajaan akan tampung perbelanjaan tapi tak penuh sebab tak semua setuju. Mereka khilaf pada saiz masjid yang sangat besar.



Seronok rasanya di sini. Bebas mengamalkan ajaran Islam walaupun dalam negara kafir. Uniknya lagi, orang putih tunduk pada orang Melayu. Mereka hormat adat budaya termasuklah bahasa. Orang Melayu sini kebanyakannya tetap bercakap menggunakan BM kepada mereka.

AKAN DATANG: Bahasa Jiwa Bangsa

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular