header-photo

Orang mengawen 2 (Mengarak)



Mengarak serupa macam kita berarak. Ada bunga manggar. Ada rebana (kompang). Tapi sini ramai susul belakang kemantin. Bukan keluarga saja.


Apabila kemantin nak keluar, beberapa helai kain direntangkan atas tanah. Kemantin tak boleh pijak tanah melainkan jalanraya.


Sebaik saja kemantin memijak kain itu, duit-duit syiling dihambur (dilempar) untuk direbut. Aku hanya menyaksikan anak-anak kecil berebut mencari duit sambil gambar diketik.

Dari rumah kemantin lelaki ke rumah kemantin perempuan. Rebana dipalu tak berkesudahan. Sekalipun dah sampai di rumah kemantin perempuan.


Pemukul rebana bukannya dari mana-mana kumpulan. Sesiapa saja boleh. Sebaik saja diterima masuk usai membayar tol (ada juga rupanya..), pasangan kemantin keluar untuk mengarak lagi.


Sekembalinya di rumah kemantin perempuan semula, kerusi dah disediakan untuk kemantin duduk bawah tarob. Kelihatan beberapa orang tua menari menyambut ketibaan mereka.


Sekali lagi duit dihambur. Banyak yang menghampiri aku. Terus aku lemparkan semula kepada anak-anak. Fikirku itu hanya untuk anak-anak.

Nampak tak apa yang budak kecil bersongkok dan berbaju biru pegang? (dalam gambar mengarak yang ada aku). Pulut kuning dan ayam panggang. Dibawa oleh keluarga kemantin. Akan direbut juga apabila tiba di rumah kemantin perempuan.


Lagi satu, dalam tarob ini digantung macam-macam barang. Tengok tu. Juga akan direbut apabila pasangan kemantin melangkah masuk dalam tarob.

Aku tak rebut sebab malu. Macam budak-budak. Tapi memang ramai juga mak-mak dan nenek-nenek turut serta. Pendek kata, meriah betul.


Barulah kemudian ada serakal (selawat nabi) dan doa rasol. Menarik juga tengok sebab adat bicara minta didoakan sangat berlainan. Maaf, ada kemeyan. Pulut kuning dan ayam panggang dipanggil rasol.


Oh, terlupa beritahu. Majlis makan dah lepas. Jam 10 pagi (11.30 pagi waktu Malaysia). Serentak. Semua berkumpul dan ada ucapan dulu. Orang putih pun akur dengan budaya ini. Nampak sopan. Orang tua didulukan mengambil makanan terhidang secara buffet. Perempuan terakhir.

AKAN DATANG: Orang mengawen 3 (Tarian melenggok)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...