18 September 2008

Emosi tak stabil

Salam..Jp g abg klau free dtg la umah k. Ajak smua. Kak nadzifah sekali. Smlm nmpk mka korg, rasa kuat sgt. lpas korg balik sayu gile.. ni bru nk tdoq. k, wslm



Mesej ini membuatkan aku gelabah. Aku kena segera ziarah mama dia. Hari itu hari Sabtu. Permintaan si adik agar aku bawa teman-teman lain. Jadi aku harapkan kenderaan ada.

Sudah takdir Ilahi, kenderaan agak lewat untuk aku dapatkan. Aku tidak dapat menyaksikan pemergian mama Syahira Jamel. Sangat terkilan dan kecewa.

Tapi aku bersyukur kerana Presiden PKPIM ada di sana memberi semangat agar Syira tabah. Entahlah mengapa aku sangat mengambil berat hal begini. Apatah lagi apabila kita hidup berpersatuan.

Persatuan kita adalah satu keluarga besar. Susah senang sama dirasai. Tiada dendam kesumat di hati. Salah silap dimaafi. Maka, hadirnya 'ahli keluarga besar' ini pasti memberi sejuta erti kepada Syira.

Sebelum pemergian mama Syira pada 6 September lalu, aku dan teman-teman dua kali menziarahi mamanya di HKL. MasyaAllah, perubahan sangat ketara saat arwah di rumah dibandingkan dengan dirinya di HKL.

Benar, semua ini kehendak DIA. Aku sering berpesan mohon agar Allah berikan yang terbaik. Juga aku ceritakan pada Syira, datuk saudaraku pernah alami nazak namun kini sihat kembali. Kun Fayakun..

Allahu Rabbul Jalal. Tidak DIA lewatkan sesaat mahupun disegerakan sesaat. Jika ajal tertulis untuknya, maka pergi dia selamanya. Alhamdulillah, aku dikhabarkan pemergian mama Syira amat mudah. Dalam keberkatan Ramadhan inilah, ruhnya kudoakan tenang menghadap Ilahi.

Namun, hatiku masih terkilan seolah-olah berlaku salah pada mama Syira kerana tidak sempat hadir saat dia menghembuskan nafas terakhir. Esoknya adalah hari ulangtahun kelahiranku. Kesayuan hatiku inilah penyebab aku terlebih emosi seperti yang telah aku catatkan.

Semalam adalah hari besar buat agama kita. Seramai 14 mujahidin mati syahid dalam peperangan Badar yang telah menyelamatkan aqidah kita. 300 mujahidin ini dijanjikan Syurga. Dan atas keberkatan Ahli Badar ini, aku doakan ruh mama Syira ditempatkan bersama penghuni Syurga. Ameen..

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular