21 September 2008

UnderGround Group Discussion

Sengaja aku kumpulkan beberapa budak underground baru-baru ini berbuka puasa dengan aku. Sudah lama kiranya aku bercadang untuk berjumpa 15 orang ini tapi selalu saja ada hal lain yang membatasi.

Aku seperti biasa. Sukakan gaya santai. Ceh, kopiah pakai waktu solat je. Huhu. Selepas berbuka dan solat Maghrib bersama, aku pun berborak santai sama mereka. Aku dah kurang berminat nak bagi ceramah/tazkirah.

Berbincang. Interaks 2 hala. Ini lagi puas hati. Topik yang paling aku suka bincangkan ialah cara berfikir. Mereka ni umur baru awal 20-an. Jadi, darah muda. Semangat. Keras. Dan pelbagai lagi ciri-ciri orang muda.

Kerana itu cara berfikir perlu diolah dahulu. Bagaimana kita mencipta persepsi dalam diri apabila melihat sesuatu perkara sama ada baik atau buruk. Dua orang yang berbeza mungkin memberikan reaksi berbeza apabila melihat seorang lelaki berkopiah tetapi memakai seluar pendek.

Cara berfikir yang akan menentukan status hati kita. Bila fikir bukan-bukan, hati jadi tak tenang. Apapun nak dibuat kemudiannya akan terganggu. Patutlah ramai orang yang berjaya suka berfikiran positif.

Cakap mudah, kawan-kawan..hakikatnya ia perlukan kepada latihan. Dan yang terpenting positif itu akan hadir apabila fikiran kita mengarah kepada Sang Pencipta Akal. Dari situlah akhirnya ketenangan diri diperolehi.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular