22 September 2008

Sang Pemimpi



Acapkali kita bermimpi. Ada yang seronok. Sedih. Seram. Dan pelik. Tatkala kita celik, perasaan itu pun hilang. Sesekali terbawa sekejap ke dalam hidup realiti.

Gambar atas ni aku tangkap waktu ramadhan pertama. Adik aku keletihan dan tertidur di atas lantai bertemankan buku 'Sang Pemimpi'. Entah apa isi buku itu tak sempat aku terokai.

Malam tadi aku bermimpi. Tentang beberapa sahabat yang biasa aku jumpa. Membincangkan tentang apa yang perlu kita buat untuk agama. Rasa tidak cukup usaha mengembangkan fahaman dan ajaran Islam kepada ramai. Dalam pada itu, kami masih bercakaran.

Apa maksudnya? Entah. Jelas rasanya maksud itu. Tapi yang lebih jelas ialah aku tertidur. Saat aku terjaga, terasa rugi benar. Peluang untuk merebut malam al-Qadr semakin sempit. Subuh menjelang tiba.

TV terbuka dan kedengaran lagu raya. Apa ni? Ahhh, tidak. Aku tak mahu aidilfitri datang segera. Hari-hariku masih belum terisi sepenuhnya.

Tarawih semalam ada tazkirah. Dr Badrul Amin kata banyak kitab dalam membincangkan tentang malam al-Qadr, ianya jatuh pada 21 Ramadhan seandainya awal ramadhan ialah hari isnin. Ini hanyalah pembacaan para ulama'.

Cuba kita tanya di mana kita pada malam itu? Andainya kita bukan di tempat sepatutnya, marilah guna baki 7 malam ini. Mungkin peluang masih terbuka kerana Allah merahsiakan tarikh sebenar.

Hidup kita kebanyakannya berakhir dalam usia 60 - 70-an. Bayangkan Allah memasukkan kita dalam senarai peserta malam al-Qadr, 83 tahun 3 bulan ganjaran amalan kita. Lebih lama daripada usia kita. Siapa tak nak?

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular