header-photo

Islam itu kuat atau lemah?

Ruangan solat di sini tak cukup untuk ratusan jemaah yang rata-rata berbangsa Arab. Kebanyakan mereka adalah peniaga. Waktu inilah aku terasa cukup kuat umat Islam. Hendak berbual dengan mereka agak sukar sebab semuanya mengejar masa. Aku pun sama.

Namun, kalau dapat bertemu dengan Muslim berbangsa Cina, mereka nampak berbeza daripada orang Cina yang biasa ditemui di jalanan. Mereka nampak lebih kemas dan bersih. Apatah lagi jika mereka berperwatakan mengikut sunnah (menutup kepala dan membela janggut).

Malangnya sebahagian Muslim Cina memberi impak negatif kepada umum. Mereka dikenali sebagai seorang yang selekeh dan suka meminta-minta. Sewaktu menyusuri laluan keluar, aku disapa. Adakala ditarik lengan bajuku. Ramai pengemis meminta sedekah.

Ayat lazim bagi menarik perhatian dan simpati:

'Assalamualaikum.. ana Muslim'
'Bismillahir rahmanir rahim'
'Ana imam masjid.. Assalamualaikum'

Mereka semuanya berkopiah. Tapi mereka tak menunaikan solat Jumaat bersama. Imej ini nampak sinonim dengan Islam. Di Masjid Abi Waqqas pun begini. Di pinggir jalan pun begini.

Sebaik tiba di perkarangan luar masjid, lalulintas sangat sesak. Penjaja-penjaja kecil berniaga di kaki-kaki lima. Semuanya makanan halal. Di situ juga ada restoran dan kedai runcit Muslim.

Kalian nampak kan tulisan 'Halal' itu? Itulah kedai runcit. Ada barangan Malaysia. Tempat orang berkerumun tu pula, mereka sedang membeli kebab daging ala Arab (makanan Muslim Xinjiang).

Jaga-jaga dengan basikal. Mereka menunggang basikal sederas motosikal. Tapi mereka cekap. Jarang kelihatan mereka melanggar dan dilanggar. Di bawah payung itu, ada penjaja ayam panggang dan kuih muih.

Bagi mereka yang inginkan bekalan mentah daging kambing, waktu inilah peluang membeli. Jadi, bolehlah memasak sendiri mengikut citarasa kampung halaman.

Wanita berbaju hitam ini mungkin berasal dari Xinjiang juga. Bicaranya lain. Aku hanya dapat faham katanya yang ini = yi jin shi er kuai ( 1 jin = 500 gram). 500 gram 12 kuai (yuan disebut kuai dalam bahasa percakapan iaitu mata wang ringgit mereka). Sekadar bertanya, belum mahu mencuba.

Di sini Islam tampak lemah disebabkan fenomena mengemis. Kekuatan mereka masih terselindung.

8 ulasan:

.: mama cute :. berkata...

Umat Islam kan rata2 pemurah.. so mesti la ada yg meminta-minta sbb ada orang yang akan memberi.. hehe

3p4h berkata...

Islam itu kuat dan bersih, tp umat Islam itu yg berbeda.

Kdg2 malu jga bl org non Muslim ckp Islam tu kotor, padahal org yg mbawa nama Islam itu yg pengotor.

Inilah penyebab kpd kejatuhan Islam.

Sahalfikri berkata...

mamida: ada org punya teori, disbbkan org islam itu pemurah, para pengemis pun menyamar berpakaian ala muslim. hakikatnya dia tak muslim.. mmm. teori yang belum terbukti.

epah: kata Abul A'ala al-Maududi, orang Islam itu jadi buruk sbb depa takde dua perkara: 1) pengetahuan dan 2) tindakan.

Islam takkan menyebabkan kita jadi hina/rendah. Mungkin ramai masih jahil dan alpa.

Wasunni Al-Kelantani berkata...

bro..

aku pernah ke Paris di France dan terbukti ramai warga bukan Islam berpakaian dan berlagak seolah2 seperti org Islam dgn datang dan mendekati org Islam utk meminta sedekah..sekali tu masa diorg dtg kepada aku..aku tanya betul ke korang ni Islam?diorg kata yer..bila aku suruh diorg mengucap..semua pakat cabut..

teori tu mmg betul..malah di London pun ramai begitu..tp di London pihak penguasa begitu tegas..sesiapa yg didapati bersalah meminta sedekah..akan ditangkap serta merta..

kalau sesaper dtg ke London..kawasan di sekitar Oxford Street dan Marble Arch menjadi sasaran peminta sedekah yg mengaku diorg ni Islam..Wallah hu'alam..

ahmad berkata...

Salam anakanda Suhail,
Sememangnya Islam mengajar umatnya pemurah dan jgn cemoh dan herdik kpd peminta sedekah, jika hendak beri hulurkan dan jika tidak diam dan beredar saja. Kesempatan inilah digunakan oleh mereka untuk meminta sedekah.
Dimana saja peminta sedekah memang ada. Pihak berkuasalah yang berhak ambil tindakan.
Pendapatan peminta sedekah ni tinggi, kerja mudah tak perlu modal. Kebersihan sebahagian dari iman, yg pengotor kurang sebhgn iman. Assalamualaikum

Sahalfikri berkata...

wasunni: aku dah agak dah. nanti aku cuba bercakap dengan diorang. sekadar ingin tahu adakah diorang ini muslim. kalau bukan, teori kau juga terpakai di sini.

ayah: salam. alhamdulillah, suhail tak pernah hina/herdik mereka. sekadar senyum dan berlalu begitu saja. cuma tertanya-tanya mereka ni muslim ke tidak. mm.. betul pesanan ayah, kebersihan tanda keimanan.

.: mama cute :. berkata...

bila dwang berpakaian mcm peminta sedekah ini membuatkan orang akan pandang sengkek pada umat islam..suka sangat meminta2.. hoho.. kenapa ye orang suka amik kesempatan.. aiyaa.. takde idea dah.. fenin lalat nih. ngeee

Sahalfikri berkata...

mamida: sini mmg islam dipandang pelik sikit. sbb sejarah lampau. tapi tu la mereka ni jahil.. nak kena terangkan pada mereka.

(terasa mcm nak belanja depa makan smbil berbual.. tp tak tahu bila sbb belum fasih)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...