23 Oktober 2008

Siri Jelajah Dakwah : Pulau Kokos


"Semua urusan udah saya selesaikan," ujar Haji Adam.

Memang semuanya. Alhamdulillah, aku telah dijemput untuk berbakti di Pulau Kokos oleh Haji Adam. Semua kos ditanggung olehnya.

"Kalau boleh, saya mahu Suhail mengajar anak-anak di sini selama 3 bulan"

Eh, tak boleh rasanya. Aku akan ke Guangzhou pada Februari 2009. Takut tergesa-gesa pula. Maka, atas permintaan aku, hanya 2 bulan aku akan ke sana.

27 Oktober 2008. Isnin. Jam 10.30 pagi. Penerbangan aku ke sana telah ditempah. Dan apa yang perlu aku lakukan hanyalah bersiap sedia dan terus berbakti di sana untuk anak-anak Melayu Islam yang dahagakan ilmu-ilmu asas sebagai individu Muslim.

Di mana Pulau Kokos? Mungkin ada yang terfikir di Costa Rica. Bukan. Ia terletak di Australia walaupun kedudukan geografinya sangat dekat dengan Indonesia. [klik sini untuk informasi lanjut]

"Suhail tersilap ni. Seharusnya Suhail ke Pulau Kokos, bukan ke China"

Gurauan Haji Adam menjadi kenyataan akhirnya. Tambah pula beberapa teman rapat juga mendoakan penangguhan projek aku. Memang ada hikmahnya. Di sini aku mungkin dapat warm up dulu sebelum menempuhi cabaran yang lebih hebat untuk tempoh setahun.

Nantikan aku kembali ke Malaysia 27 Disember 2008. Jika berkesempatan, akan aku kongsikan pengalaman aku di sana dalam blog ini dan media tempatan. InsyaAllah.

Sesiapa yang ingin berhubung dengan aku, sila emel ke muhdsuhail.ahmad@gmail.com. Sebelum aku berlepas, aku mohon kemaafan kepada semua atas salah silap yang aku lakukan selama ini sama ada secara sedar atau tidak.

Doakan perjalanan dakwah aku ini sentiasa bawah bimbingan Yang Maha Esa dan dilindungiNYA dalam setiap masa dan keadaan. Aku doakan kalian juga mendapat keredhaanNYA sepertimana aku dambakan. Ameen..

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular