header-photo

Ahmad Ibrahim


Aku tak tidur malam tadi. Sengaja mencari klip-klip video. Lagu-lagu lama. Tak semena-mena aku dipertemukan DIA dengan klip di bawah ini. Saksikanlah.




Aku langsung tak menyangka Handyblack mencipta satu lagu khas buat Natrah. Ini menghimbau kembali kenangan aku menjadi pengarah teater Natrah di Pusat Matrikulasi UIA pada tahun 2001.

NATRAH

Kejatuhan si perawan di kota temasek...
Jeritannya yang tak bersuara
Menakluki kita semua
Hingga mencetuskan
Sengketa......

Hadiran nya adalah satu titik bencana
Tika mengorbankan ugama dan nyawa
Iya menjadi satu legenda
Terciptanya satu sejarah...

Natrah yang malang....
Nyawamu di pertaruhkan
Kezaliman pecana di patahkan

Natrah......
Nilaimu dipertahankan
Bangsamu melepaskannya
Kau bisa menyerah dan turuti

Demi menjunjung kebohongan
Sehingga kini....




Juga tak kusangka berlakunya rusuhan Natrah. Ini diceritakan panjang dalam buku sejarah Singapura. Hanya setelah 7 tahun berlalu, baru aku bertemu semua ini.

Inilah kes pertama melibatkan seorang Muslim yang murtad di Singapura. Kes ini sangat memilukan kerana kemurtadan berlaku akibat desakan keluarga kandung. Dan dari sinilah, perjuangan Artikel 121A bermula. Oleh Ahmad Ibrahim. [baca kisah lanjut di sini]

Atas jasa Ahmad Ibrahim memperjuangkan kewibawaan agama Islam, UIA meletakkan fakulti undang-undangnya sebagai Ahmad Ibrahim Kulliyah of Law. Dan baru hari ini aku benar-benar merasakan betapa sedihnya situasi yang menimpa Natrah.

Aku terus mencari kisah-kisahnya lagi. Klip video di atas sangat meruntun jiwa aku. Aku mahu kisah-kisahnya tersemat dalam diri aku agar semangat aku mempertahan agama Islam terus kental.


Akhirnya aku bertemu pula dengan laman ini. Sebuah buku tulisan Isa Kamari menceritakan kisah Natrah. Perlu kucari buku ini. Sedih mengenang nasib kita Melayu Islam yang makin hari makin dipertikaikan hak-hak kita.

1 ulasan:

Isa Kamari berkata...

Salam.

Versi Inggeris novel ANC akan terbit dengna judul 'Nadra' tidak berapa lama lagi, insya Allah. Penerbit: Ameen Books.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...