10 Oktober 2008

Benar ada hikmahnya tangguh

Sekejap saja DIA tunjukkan hikmahnya penangguhan projek aku. Malam tadi, aku didatangi seorang teman dari Indonesia. Hampir 2 bulan dia berada di Malaysia untuk buat kajian.

Projeknya persis projek aku. Dia ke sini atas duit sponsor. Alhamdulillah banyak perkara sudah selesai. Dia akan berangkat pulang pada 20 Oktober 2009.

Sebelum dia ke sini, dia dijanjikan duit daripada ramai penyumbang dari Indonesia, Malaysia, Singapura dan Amerika Syarikat. Dia dibekalkan USD500 pada awalnya. Ya, duit itu cukup untuk persiapan dan penerbangan ke Malaysia.

Untuk perbelanjaan selanjutnya apabila berada di Malaysia, dia dijanjikan bantuan kewangan oleh semua penyumbang tadi. Duit itu akan dikirimkan dari jauh.

"Tapi antum..kini saya cuba kontak semua penyumbang itu tapi tidak berhasil. Semuanya mendiamkan diri.."

Aku percaya dia. Sebab hubungan kami bukan atas dasar perniagaan atau seumpamanya yang wujud kepentingan peribadi. Masing-masing bergiat dalam kerja dakwah. Apatah lagi, dia adalah cucu kepada tokoh dakwah yang hebat di Indonesia iaitu KH Isa Ansary (anak didik HAMKA).

"Saya butuhkan RM960 untuk bayaran penginapan di sini yang perlu dilangsaikan senin besok.."

Lalu, aku usulkan cadangan kepadanya untuk meminta bantuan beberapa pihak yang aku kenali. Kata tuan guru aku, biar kita berikan pancing bukan ikan.

Namun,jauh di sudut hati, aku sangat kasihan dengan dia. Aku memikirkan bagaimana akan terjadi padaku kalau dalam keadaan begitu. Pastinya mengharapkan bantuan teman terdekat di bumi asing.

"Takpelah..kalau dah usaha nanti masih tak dapat, kontak sama saya,"ujar aku.

Nak beri pinjam duit dana yang aku ada pun serba salah. Sebabnya pernah terjadi kes kita beri pinjam, untuk dapatkan semula duit sangat sukar sebab jarak yang memisahkan. Tambah pula aku pun memerlukan duit.

Apa pendapat kalian?

p/s: bersyukur kerana aku juga dijanjikan sebegini apabila berada di China tempohari untuk dapatkan wang buat belanja diri dan pengajian di sana tapi duit itu masih belum pasti berada di tangan.

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular