header-photo

Tak perlu gemuk kot..

Konon nak puasa, tapi tak tahan ajakan kawan untuk ke rumah terbuka. Ada sahabat yang hendak aku temui di sana.

Sebaik saja kaki melangkah masuk, bau masakan menusuk hidung. Pasti enak, bisik hatiku. Dan aku dipelawa dengan senyuman mesra penyambut tetamu. Mataku mencari-cari sahabat. Tapi aku disuruh ambil makanan dulu.

Inilah turutan makanan yang dijamah:

1) Spaghetti + daging cincang dan cendawan masak tomato

2) Sate + nasi impit + kuah kacang + timun

3) Roti jala + kuah kari ayam + rendang kambing

4) Bihun soto

5) Rojak buah + 2 tart + 2 kepingan kek yang telah dipotong

Lepas-lepas habis makan, aku mesti nak minum air. Tak cukup dengan air bandung, aku akhiri sesi makan ini dengan air teh panas.

Masuk ke dalam kereta untuk pulang ke pejabat, teman-teman tegur. Hairan aku kau harini, camana leh melantak sume tu? Eh, ye tak ye jugak. Baru aku perasan. Mm..

***

Kerja diteruskan di pejabat. Selepas maghrib, kawan ajak makan malam. Aku pesan Kuetiaw Kungfu dan 2 gelas air suam. Sambil berbual, makanan dihabiskan. Kawan aku minta keropok pula. Aku pun tumpang sekaki.

Tuut..tuut.. telefon kawanku berbunyi. 'Abg Ron ajak pergi rumahnya beraya'.. Oklah, jom tapi jangan makan kot. Minum je..

Di rumah abg Ron, aku mencuba kerusi urut OGAWA. Syok betul. Biarkan saja yang lain melantak makanan yang ada. Kan aku dah makan tadi.

15 minit berlalu. Kerusi urut berhenti. Aku ke meja makan. Tujuan ingin berborak. Dihulurkan 4 cucuk sate dan nasi impit untuk dijamah. Takpelah, jaga hati. Makan..

Isterinya pula bawa nasi tomato dan ayam masak merah. 'Jamahlah, nanti takde sape nak makan..' Alahai, kesian pulak. Takpelah, aku jamah lagi.

Air oren aku teguk agar tak tercekik. Isterinya datang lagi. Sudahlah mengandung, susah-susah pulak. Eh, air panas dia bawak. Mesti pekena ni. Mai secawan nescafe..

Lebih kurang 2 jam kami melepak rumah Abg Ron dengan gelak ketawa yang tak henti-henti. Malam semakin larut. Kami minta diri.

Dan sekali lagi, aku baru perasan yang aku makan banyak juga malam ini. Eh, macamana aku boleh makan sebanyak ini. Hairan. Hairan. Hairan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...