03 Oktober 2008

Salam Aidilfitri


Benar dugaan sepanjang Ramadhan adalah spiritual training yang perlu kita tempuhi. Sama ada sedar atau tidak, ia mampu menghasilkan kesan hebat dalam diri.

Maka, perginya Ramadhan menjadi petanda bahawa kita sudah kental. Sepatutnyalah. Tanya diri sendiri untuk tahu jawapan sebenar.

Aku, diuji dengan pelbagai rintangan. Khususnya dalam memastikan projek China aku ni berjaya. Baru-baru ini ujian besar aku hadapi. Pasport aku hilang. Entah mengapa ia hilang bersama-sama songkok aku. Puas mencari. Buntu.

Aku berdoa agar Allah berikan yang terbaik. Bukan semestinya perginya aku tepat 9 Oktober ini adalah yang terbaik. Mungkin jika dilewatkan masa itu adalah yang terbaik. Wallahua'lam.. mana tahu jika pergi pada tanggal itu aku ditimpa bahaya. Biarlah DIA menentukan yang terbaik.

Halangan-halangan yang aku lalui aku rasakan sebagai training yang perlu aku ikuti sebelum berjumpa dengan pelbagai cabaran yang lebih besar dan sukar dalam meneruskan projek ini. Syukur alhamdulillah aku diuji.

Setelah selesai urusan gantian pasport di Imigresen, keesokan harinya aku pun bergegas pulang ke kampung. Masih teringat kata pegawai imigresen, pasport hanya dapat disiapkan sebulan lagi. Sedangkan aku akan bertolak lagi seminggu. Macamana ni? Aku serahkan pada DIA.

Setibanya di Melaka, aku gembira bertemu ahli keluarga untuk menyambut Aidilfitri mulia. Ramai memberi ucapan raya padaku. Hari raya kali ini tidak begitu ingin aku sambut. Entah kenapa rindu sangat pada Ramadhan. 11 bulan mendatang belum tentu membuatkan aku seteguh sebulan lalu.

Aku belajar dalam sebulan lepas untuk terus berkeadaan tenang walau apapun yang berlaku. Namun, ketenangan itu nikmat yang sukar dikecapi tanpa pengikatan kukuh pada taliNYA.

Dalam kesempatan ini, aku ingin memohon kemaafan atas segala salah silap yang disengajakan atau tidak kepada semua yang mengenaliku secara langsung atau maya (melalui blog ini).

Doakan yang terbaik buatku sepertimana aku juga mendoakan kalian sebegitu. Salam Aidilfitri 1429H. Semoga dapat ditemukan dengan Ramadhan akan datang.



Boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia tidak baik untuk kamu dan boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik untuk kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahui..

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular