29 September 2006

Bangga mengecapi Ramadhan

Day 6


:: Hah, kuliah subuh TV9 pesan bulan posa kena banyak (1) Tahlil (Lailahaillallah) (2) Istighfar (astaghfirullahal'azim) (3) minta masuk syurga dan (4) minta jauh dari neraka :: Sahabatku ceria hari ini (haah, sangat ceria). Beginilah dia biasanya. Aku lega (dan sangat seronok.. dia pun perasan keseronokan aku.hehe) Aku suka dia camni :: Keje bos tak siap lagi dan rasa tak puas sebab tak dapat buat yang terbaik (itu la, lain kali jangan last minute lagi) :: Buletin Utama paparkan kisah Daarut Tauhid - tempat paling kerap dikunjungi di Bandung (yeah, tokoh yang aku kagumi ditemuramah..hidup AA Gym) :: Lee Kuan Yew buat hal plak. Hmm, the Israel junior never fall asleep :: Imam tarawih baca, "bertakwalah kamu kerana neraka itu disediakan untuk orang-orang kafir. Taatilah kamu akan Tuhan dan Rasulmu agar kamu dirahmati."

Lepas tengok Ilmuwan Islam tentang Ibnu Haitam, pakar optik, semakin terasa betapa hebatnya mereka mendalami ilmu. Di Mesir (negara kelahirannya) terdapat dua perpustakaan besar bernama Darul Hikmah dan Darul Ilmi yang mengandungi 180,000 judul buku. Alangkah seronoknya kalau aku dapat ke perpustakaan itu (yelah senang sikit nak buat kajian bila bos suruh). Dan keyakinan aku bertambah kuat apabila diberitahu kebanyakan buku-buku hebat karangan tokoh Islam berada di tangan orang Barat dan hanya sedikit tinggal di negara-negara Islam, bahawa kebanyakan ilmu sekarang telah diadaptasi daripada teori-teori sarjana Islam dan diperkembangkan oleh mereka. Bila orang-orang kafir ni yang simpan khazanah ilmu Islam, mereka bolehlah mendakwa yang ini adalah idea mereka. Merekalah yang mencipta itu dan ini. Kita pun terhangguk-hangguk mengiyakan. Lagi menarik, aku tengah buat research bos suruh tentang kontrak Islam. Setelah membaca beberapa konsep kontrak dalam Islam, boleh dikatakan majoriti perkara yang dibincangkan adalah hampir sama konsepnya seperti yang termaktub dalam Akta Kontrak 1950. Asas kontrak kita kat Malaysia ini pun berasal daripada English Law. Hari ini, aku bersemangat waja untuk menjelajah ke negara-negara luar (suatu hari nanti) untuk mendalami beberapa ilmu (yang menarik minat aku) bagi mencungkil rahsia-rahsia Islam di sebalik segala ilmu. Yaahooo.. aku bangga jadi orang Islam. Kau bangga tak?

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular