header-photo

Meniti Ramadhan

Day 2


:: Bila dah banyak lauk, memang tak tahu nak makan yang mana. Kata Am tak elok makan ikan dan ayam serentak dalam satu meal (baru aku tahu) sebab Nabi larang makan makanan laut dan darat sekali. So, kalau pilih ayam, tak makanlah ikan. Nenek tanya, "apsal la lauk ni tak luak? masak banyak, tak makan, masak sket, ramai plak orang. Tambahla lagi." Hmm, kan seronok kalau dapat jadi orang yang kuat makan. Taklah terasa hati orang yang menjamu :: Kat opis ada tadarus, bagus.. ada la disiplin sket nak istiqamah baca quran :: Sekali banyak betul keje aku, memang sronok buat keje tapi aku ada assignment lagi, test lagi.. Kata Kimi n Am, memang itu yang aku pilih kann :: Alamak, minyak wangi abis, pi tarawih tak wangila. Hari ini imam baca, " Sesungguhnya Allah menyuruh kamu (Bani Israel) menyembelih seekor lembu betina.. dan mereka menjawab mohonkanlah pada Tuhanmu lembu betina yang bagaimana? Dan Allah menjawab ia adalah lembu betina yang tidak tua dan tidak muda, maka lakukanlah apa yang diperintahkan. Ditanya mereka lagi apakah warnanya? Lalu Allah menerangkan warnanya kuning tua yang cantik mata memandang. Mereka pun bertanya lagi bagaimanakah lembu betina itu kerana mereka masih kurang jelas maksud Allah. Sesungguhnya Allah berfirman lembu betina itu tidak pernah diguna untuk membajak, mengairi tanaman, tak cacat dan tak berbelang." Banyak sungguh soalan-soalan yang ditanya Bani Israel bertujuan mempermainkan perintah Allah. Perintah yang pada asalnya mudah untuk dilakukan akhirnya agak sukar dilaksana. Mereka hampir-hampir je tak buat apa yang diperintah. Rupa-rupanya nak bertanya biar betul, jangan sampai menyusahkan diri plak. A good lesson for tonight ::

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...