26 September 2006

Keindahan Ramadhan

Day 3

:: Hari ni liat bangun sahur sebab tido lambat :: Tak masuk opis. kena buat dock-brief. Hari ni menarik, ada kes orang curi setin air nescafe di Giant 350ml. Harganya RM1.50 tapi dia terpaksa bayar dengan 4 bulan penjara. Berbaloi? Langsung tak berbaloi. Memangla 4 bulan tak lama, tapi rekod jenayah tu jatuhkan reputasi. Nak minta keje mungkin susah. Nevermind, there's a solution for that, keje sendiri. Fine..but this is something u'll regret. Duduk dalam penjara bukan macam kat umah. Tido atas lantai, takde selimut, makan tak sedap, dan mandi 4-5 gayung. Masih tak kisah? Oklah, this one should make u insaf betul. You know what? takde bezanya ko dengan perogol, pembunuh, pencabul, perompak etc. sbb korang tak diasingkan pun. Macam si dia ni masih kategori pencuri. Camana dgn orang yang tak bawa IC? sama je.. dia pun dipenjarakan di tempat sama. So, what happen next? Hmm, pernah tengok apa-apa cite pasal prisoner? Haah, macam tulah.. dibuli atau diliwat (memang berlaku dalam filem) etc. Yang pasal ni, aku pernah tanya prisoner, diorang tak jawab soalan aku dan kata tak boleh cakap la. So, aku tak mengiyakan fakta yang korang anggap tu (tapi filem itu biasanya realiti kehidupan kan?). Kalau berani menconteng arang di muka mak ayah, cubalah rasa masuk penjara, then gtau la betul ke tak yang aku cakap ni :: Habis program dock-brief, aku, Hazmi dan Am pergi menjenguk bazar Ramadhan Jalan Masjid India. Hmm i'm the spokeperson for that place la.haha. :: Lepas berbuka for the 1st time, i watched Diari Ramadhan Rafique. Memang best cite tu sbb budak2 semua pandai berlakon. I notice Hitler Zami is going to be a good-film-director (cuma nama Hitler tu kalau dapat tukar pun ok). Haritu cerekarama pun ada satu cite dia pasal lawyer dituduh bunuh pompuan yang berhubungan dengannya. Anyway, i like Sarah and Rafique's mom (Norish Karman). And also.. Seri (Seputeh Qaseh Ramadhan) and her mama yang dia masih anggap makcik (Eja). Dua2 cute dan sangat pandai berlakon. Tak lupa juga Saprol (Kiamat Sudah Dekat) :: Aku rasa kurang stabil malam ni. Bila nak berdiri dari sujud, rasa macam nak jatuh. Since petang sebelum iftar (buka posa). Apsal ek? Malam ni imam baca, " Bilakah akan datang pertolongan Allah? Ketahuilah sekali-kali tidak akan datang pertolongannya melainkan ianya hampir denganmu." Kekadang terdengar orang kata kenapalah aku ni hidup susah? kenapa la palestin tak aman-aman? Penat dah aku doa, mana dia pertolongan Allah? Rupa-rupanya akan datang pertolongan DIA cuma kita je tak sabar. Then, bila tak sabar, mulalah persoal itu ini, seolah-olah salahkan DIA, so after all should we be helped by HIM? ::

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular