header-photo

Jangan kutuk lebih-lebih

Dah memang aku agak akan jadi begini. Di mana kebebasan? Huh, semua orang nak bicara pasal kebebasan.

 

Memang aku akui kebebasan itu menyenangkan. Dengan adanya kebebasan, aku bebas berkarya.

 

Tapi aku juga yakin tidak wujud kebebasan mutlak dalam hidup. Hendak dimarah pun tak guna.

 

Di China, aku pasti ramai yang maki hamun dan membenci pemerintah yang menyekat kebebasan berkarya melalui blog.

 

Ada sebab China buat begini. China tak seteruk yang korang sangka. Ala.. mudah saja analoginya.

 

Aku ada seorang anak. Anak itu nakal betul. Dia jadi nakal sebab dia sekolah di SMPKJH. Dia tak nakal, tapi budak lain ajar dia jadi nakal. Maka, aku akan halang dia sekolah di situ. Aku pindahkan dia.

 

Begitulah tindakan China. Ada orang buat blog untuk bangkitkan sentimen. Korang pun tahu kan, rakyat China ada 1,338,612,968 (setakat Julai 2009). Bukan mudah untuk tadbir negara terbesar ini.

 

Tengok saja demo anti-ISA baru-baru ini, berapa ramai polis yang terpaksa dikerahkan untuk kawal keadaan? Itu baru sikit. Bagaimana kalau di China?

 

Bagi aku, ada kewajarannya kerajaan China bertindak demikian walaupun mereka sendiri tak mengakui sekatan dibuat.

 

Inilah tindakan terbaik dalam mentadbir rakyat yang rata-rata bersikap kasar dan keras (Mungkin kerana bertuhankan DUIT).

 

Sepertimana pendekatan Wahabi yang lebih sesuai untuk masyarakat Arab yang kasar dan keras.

 

Kita orang Melayu. Perubahan perlu berperingkat. Kita lemah lembut. Cakap kena halus.

 

Maka, aku telah jumpa 'sekolah' lain untuk aku kemaskini blog-yang-tak-membakar-sentimen ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...