24 November 2008

Terima kasih Allah

Terima kasih Ya Allah. Aku tahu banyak dosa yang aku lakukan terhadap Kau. Tapi Kau masih mengasihiku. Maafkan aku.

Ya Allah berkali-kali telah aku langgar perintahMu. Tapi Kau masih tetap menyayangiku.
Betapa rahimnya Kau kepadaku. Ampunkan aku.

Kerap juga aku melupakan Kau Ya Rabbi. Tapi Kau tak pernah melupakanku. Kau berikan aku makan. Kau berikan aku sihat. Terima kasih Ya Allah.



Ya Allah, kehidupan yang aku lalui banyak menempuh kejayaan dan menggirangkan hati orang sekelilingku. Dalam banyak-banyak pemberianMu, ada juga Kau selitkan dugaan yang tak aku ceritakan pada ramai.

Sebelum aku ke Pulau Kokos, aku buat carian namaku di internet. Ternyata namaku tertera dalam satu saman Mahkamah Tinggi oleh Majlis Peguam. Aku akan didakwa pada bulan November 2008 atas kesalahan tidak memperbaharui Sijil Amalan Guaman.

Gara-gara salah faham dengan pihak pentadbiran HSK, aku bakal didenda ribuan ringgit. Ini memang membimbangkan aku. Berkali-kali aku kirimkan surat kepada Majlis Peguam menerangkan situasi aku berdakwah ini.


Aku juga diduga dengan kekurangan dana untuk Projek China. Kalian pun tahu sebelum itu aku kehilangan pasport. Pada minggu lepas, ayah beritahu ada seorang YB Selangor nak beri sumbangan.

Aku kehairanan sebab aku tak kenal YB perempuan tu. Aku pun tak hantar surat sponsor kepadanya. Ayah berikan nombor telefon keluarga angkat aku di Cocos untuk dia hubungi aku. Dia cuba telefon tapi tak dapat, dia kata dia call seorang ahli GPTD (perempuan).

Aku telefon GPTD dapatkan maklumat tentang YB ini. Tak siapa tahu. Hah, melepaslah nampaknya. Ayah ibu pun tak sempat dapatkan namanya. Tambah pula, call register dalam telefon ibu dah dipadamkan.
----

Ya Allah, hari ini kau telah bantu aku lagi. Pertolongan yang tak aku sangka-sangka Ya Allah. Aku cuba menahan airmata ini daripada menitis. Tapi aku tak berdaya menolak rasa bersalah kepada Allah atas pemberianNya kali ini.

Ayah telefon tadi. Ayah beritahu dapat surat daripada Majlis Peguam. Aku jadi risau dan takut. Aku fikir pastinya aku didenda ribuan ringgit sebab selama setahun aku tak praktis. Ayah bacakan setiap ayat dalam surat.

"We have decided to withdraw the complaint against you"

Alhamdulillah, Ya Allah. Aku tak tahu nak ucapkan bagaimana lagi. Aku perlu menjadi lebih baik. Itu pasti. Aku tak boleh menderhakaiNya lagi.

"Ada lagi ini, Suhail"
"Apa dia, ayah?"

"Semalam YB tu telefon, dia kata dia akan keluarkan cek"

Alhamdulillah. Berkali-kali aku menyebutnya. Mana mungkin airmataku dibendung lagi. Sudahlah aku tak mengenali YB itu. Dan entah dari mana tiba-tiba seolah-olah dia tahu yang aku sangat perlukan dana.

Dia hubungi ayahku dan menyatakan butiran dirinya. Dan dia akan keluarkan surat menyatakan sumbangannya untuk Projek China.

---

Memang benar kata musyrif aku. Jika niat kita ikhlas untuk Allah, Dia akan bantu kesulitan yang kita hadapi dari jalan-jalan yang tak kita sangka.

Sengaja aku kongsikan perasaan aku ini agar kita kembali yakin bahawa setiap yang kita lakukan harus bermatlamatkan keredhaanNya. Hanya dengan ini, kehidupan kita sentiasa tenang dan dibantunya selalu.

Ya Allah, bantuan-bantuan ini sangat membuatkan hati ini kuat untuk mencintaiMu. Aku sangat mengharapkan petunjukMu agar keimananku terus kental dan teguh.

[Entri CUBALAH MENGKUDU selepas ini]

Tiada ulasan:

Daun Rerama Pengubat Sakit Kronik

Kelmarin saya sempat bertemu dengan pakcik Khamarul, seorang pengusaha daun rerama hijau sejak 2006 lagi. Pengalaman beliau merawat pesakit ...

Popular