header-photo

Cubalah Makan Mengkudu


Ada sekali tu, aku rasa tak sedap badan. Malamnya ada bacaan Yasin dan tahlil. Aku minta izin untuk berehat di rumah. Rasa nak demam. Tapi belum.

Bila aku berehat, aku fikir balik apa sebab jadi begini. Mungkin perubahan suhu agaknya. Di luar rumah panas terik (mujur ada angin). Tapi dalam bilik ada penghawa dingin. Sejuk.. Disebabkan kekerapan keluar masuk begini kot.

Atau disebabkan aku makan mengkudu. Badan terperanjat agaknya. Nek Adam, datuk kepada Azrin suruh aku cuba makan jeruk mengkudu. Di sini, kebanyakan orang-orang tua menjadikannya makanan kegemaran.



Eh, bukan saja yang dijerukkan. Yang mentah pun dimakan begitu saja bila ia sudah matang. Baunya memang aku tak tahan. Apatah lagi nak makan. Cuma, jenis aku kalau dipelawa tak menolak. Tambah pula kita ni tetamu, tak boleh banyak songeh.

Sebut pasal makanan, macam-macam makanan ada di sini. Aku takkan ceritakan semuanya kali ini. Dalam entri-entri akan datang aku akan ceritakan sikit demi sikit.

Di pulau, kita sedia maklum pokok yang paling banyak mestilah pokok kelapa. Jadi, apa saja yang ada pada pokok kelapa tu dimanfaatkan. Orang-orang tua kita dulu pun begitu.


Cuma makanan yang berasaskan kelapa di sini tak pernah aku rasa di Malaysia. Contohnya kolak kelapa. Ianya dicampurkan dengan tepung sagu dan kacang. Kita tuangkan santan sikit bila nak makan. Enak dimakan panas-panas suam.


Satu lagi namanya rojak say. Ianya bukan rojak yang kita faham. Ia adalah isi kelapa bersama air kelapa yang dicampur sirap dan dibekukan. Kemudian, barulah dikikis untuk dimakan. Lebih elok dibiarkan aisnya cair sikit sebelum makan.


Ini pula kelepon. Macam onde-onde kita. Dalamnya ada gula. Cuma tepungnya tak sekenyal onde-onde. Lebihan tepung pula dibuat menjadi kelepon panjang tanpa gula di dalamnya. Selalu saja mereka bergurau. Mereka panggil kelepon panjang ni, kontol bebek.


Setakat 4 minggu aku di sini, hanya jeruk mengkudu saja yang aku tak berselera nak makan. Yang lain semuanya enak belaka. Kalau dihitung, sehari aku makan 6 kali.

Makan berat 3 kali saja. Yang lainnya hanya pai, mee sup, kentang goreng, sosej, epok-epok dan seumpamanya. Tapi saiz kuih muih mereka besar. Makan satu pun boleh kenyang.

"Weh, nampak gaya Suhail balik pakai kain ni.."
"Eh, tak lah.."

"Tu, celana pun dah ketat"
"Mmm.."


AKAN DATANG: Ragam Mengajar Si Buta

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...