header-photo

Sambungkan pantun dua kerat aku

"Kenapa fi peguam syarie tinggi?"
"Sebab takde skala fi ditetapkan undang-undang"
"Kalau macam tu bukanlah peguam syarie itu membantu orang islam yang dalam kesusahan sebab orang tak mampu nak bayar fi dia"
"Saya tak berani nak kata apa-apa"
"Yelah kalau peguam syarie itu betul-betul nak bantu orang Islam, kenalah dia berikan fi yang murah"
"Awak belum jadi bolehlah cakap macam itu"

Ini perbualan antara seorang peguam jenayah yang mempertikaikan keikhlasan kerjaya seorang peguam syarie dalam membantu umat Islam dengan seorang hakim. Aku sokong kata-kata hakim itu berbanding kata-kata peguam terutamanya pada ayat terakhir hakim. Tak semua yang begitu dan janganlah pula kita bersemangat sangat menghentam peguam sebegini sebab kita belum diuji.

Sebabnya selagi kita belum berada di tempat itu, selagi itu kita tidak tahu sejauh mana keupayaan kita untuk menjadi sepertimana yang kita katakan hari ini. Ibu selalu pesan, "jangan kata orang, nanti kena diri sendiri."

Betul kata ibu, sebab aku pernah terkena selepas mengata orang. Yang paling ketara kesannya ialah dulu aku selalu mengata begini kepada pakcik sedara aku ,"apa lah bunyi gesek besi pun nak ngilu" sambil jariku menggesekkan sekeping syiling pada mana-mana besi. Aku rasa macam seronok je mengenakan pakcik aku yang akan menunjukkan reaksi ngilu dia sambil berkata "aarrghhhh jangannnn!". Pada waktu itu, aku steady je. Aku tak rasa sebarang bentuk perasaan ngilu pun.

Lama kelamaan (entah bila masanya pun aku tak pasti) aku mula jadi ngilu. Kalau orang dok gesek besi atau tergesek besi, terasa ngiluu betul. Sehingga ke hari ini, aku masih terkesan dengan kata-kata aku dulu.

Dalam perkara yang sama juga, orang Melayu ada pantun ,"...(awalnya aku tak ingat)... paku serpih, mengata orang dia yang lebih". Ini membawa maksud orang yang dok mengata tu kadangkala dia yang melebih-lebih daripada orang yang dikatakannya. Maka, lidah ini perlu dipelihara betul-betul. Silap cakap, Allah boleh saja nak balas terus (macam aku kena). Silap-silap lagi teruk daripada orang yang kita kata tu.

Contoh lain, biasa berlaku ni. Orang suka mengata orang politik itulah inilah. Tapi aku berpendapat lebih baik kita jangan mudah mengata mereka sebab kita belum jadi orang politik. Sekali kita berada di puncak itu, baru kita tahu samada kita kuat atau lemah.

Biasanya orang kata politikus suka amalkan kronisme, nepotisme, rasuah dsb. Kalau berdasarkan fakta, oklah tapi masih tak bermaksud kita boleh mengutuk dan mengeji mereka ini seolah-olah diri sendiri sangat baik. Kerana sudah ramai juga yang terbukti sewaktu belum 'berkuasa', sangat gah menentang kebobrokan pemimpin. Tapi apabila sudah 'berkuasa', langsung 'terlupa' penentangannya dulu bahkan dia turut terjebak dalam kesialan yang dikejinya dulu.

Firman Allah, "
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya. Amat besar kebenciannya di sisi Allah terhadap kamu yang memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya." [As-Saff(61):2-3]

* lagu yang sedang berkumandang ni tribute kepada Dato Seri Anwar Ibrahim

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...