header-photo

6 Perkara Pasal Diriku

Dah lama aku kena tagged untuk tulis '6 weird things about me' tapi tak sempat-sempat. So aku curi masa hari minggu untuk dikhaskan kepada CT PAWANA yang dah lama menunggu aku respon TAGGED GAME dia. Semoga taklah dia marah kat aku lagi (walaupun dia sebnarnya tak marah).

1) Suka Matematik tapi malas buat latihan. Sejak darjah 6 aku minat sangat Matematik. Terima kasih Cikgu Yusof yang memberikan semangat lepas UPSR. Kat sekolah menengah pun masuk kelas Akaun. Tup tup masuk Universiti ambil Undang-undang. Pelik. Sebabnya aku malas nak buat latihan. Nak jadi hebat dalam matematik, kena latihan banyak. Itu pasal malas. Sedangkan sebelum tu cita-cita nak jadi akauntan. Akhirnya jadi lawyer plak. Takpe, banyak gak main nombor.

2) Suka cerita Melayu walaupun ramai yang mengutuk. Aku sedar banyak kekurangan dan kecacatan dalam filem atau drama Melayu. Tapi disebabkan rasa keMelayuan aku yang kuat, aku tak sanggup mengenepikan orang Melayu. Yang penting bagi aku banyak juga cerita (terutamanya Cerekarama TV3 kul 10mlm hari sabtu) yang boleh menyedarkan diri. Biasa je aku ni bergenang airmata sebab tengok cite Melayu. Aku dapat rasakan kesan berbeza tengok cerita Melayu dengan cerita selain Melayu. Bagi aku, kesan tu yang penting. Tu pasal aku hanya beli vcd Melayu untuk tontonan sekeluarga. Setiap kali tengok dapat berinteraksi sesama keluarga. Yang buruk, semua akan dinasihati ibu. Yang elok, juga dihighlight ibu. Sayang ibu. Orang Melayu.

3) Sanggup tak tidur kerana Adobe Photoshop. Ada orang kata aku ni pelik buat apa sampai tak tidur. Hah, susah aku nak terangkan bila cinta ni da bersemi dengan Adobe Photoshop. Baru nak adjust sket je gambar, dah makan 2 jam. Itu pasal tak perasan. Tiba-tiba dah dengar azan Subuh. Maka, aku akan tido dengan nyenyaknya selepas Subuh. Hanya berlaku pada hujung minggu.

4) Geli dengan kucing. Ada orang kata takut. Aku tak takut tapi aku rasakan ia tidak bersih. Ada orang kan sanggup pegag kucing yang berkeliaran kat kedai. Aku pantang. Bagi aku walaupun orang kata kucing tu dah jilat bulunya bersih, aku tetap rasa ia membawa kuman. Paling pantang lagi bila orang tak basuh tangan lepas pegang kucing. Aku suka tengok kucing comel tapi takleh pegang. Geli. Kalau ia tak bergerak takpe, kalau ia respon memang macam terkejut la.

5) Makan kena habis. Hah sape yang biasa makan dengan aku tahula. Kalau dia makan tak habis, aku mesti suruh dia habiskan. Kalau dia tak boleh juga, aku yang akan habiskan.Haha. Tapi tengok juga kalau aku dah kenyang sangat tak boleh la. Akhirnya aku akan rasa bersalah pada makanan yang tinggal atas pinggan tu. Ada orang dah jadi kebiasaan makan mesti tak habis. Pantang betul aku! Kena pula makanan tu sedap. Fuhh, bagi aku jelah!


6) Monolog. Memang perbuatan biasa aku bila menunggang motosikal sorang-sorang, bermonolog. Sebelum ni aku ada MP3 Player, untuk dengar lagu tapi sekarang aku bercakap sorang-sorang. Kadang kala marahkan diri sendiri. Kadangkala tenangkan hati yang kusut. Kadangkala menyanyi lagu yang tetiba aku cipta waktu tu. Kekadang menjerit. Bila sampai traffic light, aku senyap balik. Lampu hijau, aku sambung monolog. Hehe. Pelik kan?


Sebenarnya banyak lagi perkara yang weird (aku memetik pandangan AM, tak sesuai sebnarnya dikatakan pelik sebab adakalanya ia adalah perkara biasa bagi seseorang) pasal aku ni tapi CT PAWANA nak enam je cukup la kan. Yang penting kita kena tahu Allah jadikan makhluknya semuanya mempunyai minat, rupa paras, cara pergaulan, cara pemakanan, etc berbeza. Kerana itulah kita dapat hidup aman dan selesa sebab jika semua orang sama, mungkin berlaku persaingan sengit sampai kepada perbalahan dan pembunuhan. Tak gitu?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...